[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]اهداف فارسی خوانداری و نوشتاری[/stextbox]
اهداف فارسي خوانداری
1 . توانايي بلند خوانی و صامت خوانی
2 . خواندن با لحن و آهنگ مناسب
3 . درك نوشته ها و دريافت پيام اصلی
4 . دريافت ارتباط بين بخش های مختلف نوشته
5 . گسترش دايره د يد در خواندن
6 . پرورش مشاهده و تقويت توانايی خوب ديدن
اهداف فعالیت درست و نادرست
1 . تقويت دقت وتمركز شنوايي و توجه دانش آموزان به متن درس
2 . ارزشيابي از ميزان درك و فهم دانش آموزان نسبت به درس
3 . نوعي ارزشيابی برای معلم و دانش آموز
اهداف فعالیت گوش كن و بگو
1 . افزايش توجه ، دقت و تمركز حواس
2 . ارتقاي درك شنوايی
3 . مهارت در گفت و شنود
اهداف فعالیت نگاه كن و بگو
1 . تقويت سواد و حافظه بصری دانشآموزان
2 . توانایی ارتباط بين تصاوير
3 . رشد و پرورش قوهی بيان
اهداف فعالیت پيدا كن و بگو
1 . پرورش حس كنجكاوی
2 . تقويت پشتكار در دانشآموزان
3 . تفهيم موضوع درسی و تثبيت آن در ذهن دانشآموزان
اهداف فعالیت فكر كن و بگو
1 . دانشآموز بتواند در يك فضای امن و صميمی و بدون هيچ اضطراب و تشويشی نظرها ، عقايد ، احساسات و عواطف خود را چه در گروه و چه در جلوی جمع بيان نمايد.
2 . پيوند دادن مضمون متن درس به زندگي واقعی و واداشتن آنها به حل يك مسئله اجتماعی
اهداف فعالیت واژه سازی
1 . گسترش دامنه لغات دانشآموزان
2 . كشف روابط مفهومي واژگان به صورت مختلف
اين واژهها عبارتند از :
الف ) هم معنايی مانند واژه های تيره و سياه
ب) تضاد معنايي(مخالف) مانند شب و روز
ج)– كلمه های متشابه مانند:شير
د) هم مفهومی يعني واژگانی كه با هم ارتباط معنايی دارند.
مانند: سفر – چمدان – بليط
ه) واژههای همآوا مانند خار و خوار-ثواب و صواب
اهداف فعالیت بياموز و بگو
1 . تلاش برای رشد و تقويت مهارتهای زبان آموزي
2 . آشنايی دانشآموز با ساخت نحوهی زبان
3 . ارتباط بين عناصر مختلف يك جمله به منظور رسانندگی پيام آن.
4 . كار بر روي ساختار جمله
اهداف فعالیت نمايش
1 . كمك به دانشاموز به بيان فكر ،احساس و عواطف خود.
2 . پرورش خلاقيت و ابتكار دانشآموزان
3 . بالا رفتن تمركز ،توجه و دقت در تماشاگر و بازيگر.
4 . ايجاد روح جمعی ،همكاری و تعاون در دانشآموز.
5 . فراهم كردن موجبات شادي و نشاط و انبساط خاطر در دانشآموزان
6 . بالارفتن اعتماد به نفس در دانشآموز
اهداف مهارت بازی
1 . آشنایی با ارزشهای اخلاقی و اجتماعی
2 . تشخيص رفتارهای خوب از بد
3 . تقويت چهار مهارت زبان در دانشآموزان
4 . پيدا كردن فرصت تفكر و مشورت با يكديگر
اهداف فعالیت كتاب خوانی
1 . تقويت عادت به مطالعه و تقويت انس با كتاب
2 . پرورش قدرت تفكر و اخذ اطلاعات و غنيكردن اندوخته ذهني
3 . گسترش گنجينهي واژگاني و افق درك مفاهيم به واسطه كتابخواني
4 . ياد گيري رفتار اجتماعي و كسب تجارب ارزشمند
اهداف فعالیت بخوان و حفظ كن
1 . ايجاد نشاط و شكفتگي روح بعد از حفظ شعر و سرود
2 . آشنايي با مفاهيم و ارزشهاي اجتماعي ، اخلاقي ،علمي و فرهنگي
3 . آشنايي با شاعران بزرگ و معروف
اهداف فعالیت بخوان و بيانديش
1 . توسعه توانايي در خواندن نمادهاي نوشتاري و تصويری
2 . توانايي درك پيام اصلي يك متن
3 . توانايي بلند خواني و صامتخوانی
4 . گسترش دايره ديد در خواندن
5 . افزايش تمركز حواس از طريق هماهنگسازي سرعت خواندن با سرعت فكركردن
اهداف كتاب نوشتاری
1 . تمرينهاي دوره اي جهت يادآوري و تقويت مهارتهاي نوشتاري و شناخت نشانه ها
2 . توانمند سازي دانشآموزان در بهكارگيري بهنجار خط
3 . تقويت درستنويسي كلمات و جملات شنيده شده
4 . تقويت مهارت بهكارگيري علائم سجاوندي در نوشتن
5 . توانمندسازي دانشآموزان در اجراي برخي از مهارتهاي نگارشی
اهداف تمرينات كتاب نوشتاری
الف) تمرينهاي اول هر درس به رونويسي از بخش هاي مختلف متن درس
ب) تمرينهاي دوم به آموزش املا يا تقويت مهارت املانويسي
پ)تمرينهاي سوم تقويت آموختههاي كودك در زمينهي واژهسازي و بياموز و بگو.
ت) تمرينهاي چهارم تقويت مهارت نگارش ، جملهسازي و انشا نويسي
ث) در صفحه پنجم ، تمرين اول تقويت خوشنويسي كه شامل تمرين دعاهاي ساده براي ارتباط با خداوند و تمرين دوم تقويت اطلاعات عمومي و سرگرمي می باشد.