چطور اعداد طولانی را فراموش نکنیم

بازدید: 602 بازدید

چطور اعداد طولانی را فراموش نکنیم

چطور اعداد طولانی را فراموش نکنیم

 

«سیستم اصلی» یکی از قدرتمندترین سیستم‌های به‌یادسپاری اعداد است. یادگیری این سیستم زمان زیادی لازم دارد، اما بسیار مفید و کاربردی است. این تکنیک اغلب مبنای برخی از مهارت‌های حافظه‌ای خارق‌العاده و تقریبا جادویی است که توسط متخصصان حافظه صورت می‌گیرد. سیستم اصلی از طریق تبدیل توالی‌های اعداد به اسم‌ها، اسم‌ها به تصاویر و مرتبط ساختن تصاویر با توالی‌ها کار می‌کند. این توالی‌ها می‌توانند بسیار پیچیده و گسترده باشند.

 

چگونه از این ابزار استفاده کنیم؟

پایه‌های ساخت این سیستم، ارتباط اعداد و حروف است:

۰: ف؛
۱: آ، ا؛
۲: د؛
۳: س، ص، ث؛
۴: چ؛
۵: پ؛
۶: ش؛
۷: ه، ح؛
۸: ت، ط؛
۹: ن؛

قبل از اینکه ادامه‌ی مقاله را بخوانید، سعی کنید رابطه‌ی بین این اعداد و حروف را به‌طور کامل یاد بگیرید.

 

شروع استفاده از سیستم اصلی

این سیستم چند سطح مختلف دارد و با توجه به اینکه شما چقدر زمان برای یادگیری‌ این تکنیک در اختیار دارید، می‌توانید یکی از سطوح را انتخاب کنید.

سطح اول که شامل کدگذاری اعداد تک‌رقمی به‌صورت واژه‌های کوچک است، تقریبا به‌عنوان نمونه‌ی ضعیفی از سیستم یادآور عدد و قافیه عمل می‌کند. در سطوح بالاتر، می‌توانید قدرت واقعی این سیستم را ببینید. با‌این‌حال، قبل از رفتن به سطوح دیگر، باید یاد بگیرید که از سطح اول درست استفاده کنید.

شگرد تبدیل اعداد به واژه‌ها، استفاده از حروف پایه است (منظورمان همان حروفی است که در بالا آنها را به اعداد نسبت دادیم). از دیگر حروف هم استفاده می‌کنیم تا به واژه‌هایی که با حروف پایه ساخته‌ایم، معنا بدهیم. اگر مجبورید از حروف دیگری برای ساختن واژه استفاده کنید، سعی کنید آنهایی را به‌کار ببرید که اعداد را کدگذاری نمی‌کنند یعنی ب، ج، خ، ذ، ر، ز، ژ، ض، ظ، ع، غ، ق، ک، گ، ل، م، و، ی.

 

سطح اول

در سطح اول، هر عدد را در قالب کلمه‌ای کوتاه کدگذاری می‌کنیم. این کلمه از حروف پایه که عدد را کدگذاری می‌کنند و سایر حروفی که به واژه معنا می‌دهند، تشکیل می‌شود. روی برگه‌ای اعداد ۰ تا ۹ را یادداشت کنید و این قواعد را روی آنها اعمال کنید تا واژه‌های حافظه‌ای خودتان را بسازید. برای درک بیشتر مثال‌های زیر را ببینید:

۰: فکر؛
۱: آذر؛
۲: دوغ؛
۳: سوسک؛
۴: چوب؛
۵: پول؛
۶: شیر؛
۷: حلیم؛
۸: توت؛
۹: نون؛

 

سطح دوم

قواعد مشابهی برای ایجاد یک واژه‌ی استاندارد از دو عدد به‌کار می‌رود. بهتر است از یک واژه‌ی تک‌عددی به‌عنوان ریشه استفاده نکنید، چرا که ممکن است اشتباه کنید.

اعداد ۱ تا ۹۹ را یادداشت کرده و این قواعد را اعمال کنید تا برای خودتان واژه‌های حافظه‌ای خلق کنید.

در ادامه چند مثال نشان داده می‌شوند:

۰۹: فن؛
۱۷: آهو؛
۲۳: دسر؛
۳۵: سپر؛
۴۶: چشم؛
۴۵: چپ؛
۵۲: پدر؛
۵۳: پسر؛
۵۹: پنیر؛
۶۷: شهر؛
۸۹: تن؛

 

سطح سوم

تنها استفاده از واژه‌های دو عددی کافی است تا این تکنیک را به یادآور قدرتمندی برای شما تبدیل کند. شاید بخواهید از واژه‌های سه عددی استفاده کنید که قواعد ساخت آنها مشابه قواعد واژه‌های دو عددی است.

چند مثال:

۱۴۱: آچار؛
۱۶۵: آشپز؛
۲۰۸: دفتر؛
۳۰۸: صفت؛
۶۳۸: شصت؛
۸۰۹: تفنگ؛

اگرچه می‌توانید هر بار با استفاده از اصول اولیه واژه‌هایی بسازید، اما در این سطح از پیچیدگی بهتر است آنها را یادداشت کنید تا به خاطر سپردن‌شان آسان‌تر شود. بعد می‌توانید آنها را بارها و بارها تمرین کنید تا رابطه‌ی بین اعداد و واژه‌های مرتبط را در ذهن‌تان تقویت کنید.

 

استفاده از واژه‌ها برای به خاطر سپردن اعداد طولانی

پس از ایجاد واژه‌ها و تصاویری در ارتباط با اعداد، می‌توانید از این تکنیک برای به خاطر سپردن اعداد طولانی استفاده کنید. یکی از روش‌های مناسب برای انجام این کار، استفاده‌ی همزمان از تکنیک سیستم اصلی و تکنیک سفر است.

 

مثال:

عدد پی ۳٫۱۴۱۵۹۲۶۵۳۵۹ (تا ۱۱ رقم اعشار) است. با ترکیب سیستم اصلی و تکنیک سفر، می‌توانیم این عدد را به‌صورت زیر به خاطر بسپاریم:

(سفر یا رفت‌وآمد آشنا در اینجا، مسیر خانه به سوپرمارکت و پارک است)

سوسک (۳)، آچار (۱۴۱)، پنیر (۵۹)، دوغ (۲)، شیر (۶)، پسر (۵۳)، پنیر (۵۹).

  • سطل آشغال: سوسکی که در سطل آشغال است.
  • تعمیرگاه: آچاری که روی زمین افتاده است.
  • سوپرمارکت: پنیر و دوغ در یخچال است.
  • خیابان: خط‌کشی خیابان شبیه شیرِ ریخته‌ شده است.
  • همسایه: این همسایه‌ی ما یک پسر دارد که عاشق پنیر است.

 

منبع: https://www.chetor.com