طرح درس زمین پویا-علوم ششم

بازدید: 2994 بازدید

طرح درس زمین پویا-علوم ششم

طرح درس زمین پویا-علوم ششم

 

عنوان : زنگ علوم

 پایه : ششم دبستان

موضوع : زمین پویا

زمان : 50 دقیقه 

  

هدف کلی : آشنایی با زمین لرزه و آتش فشان

 

اهداف جزیی و رفتاری: انتظار می رود دانش آموزپس از تدریس بتواند :

 

پدیده های طبیعی همچون زلزله و آتشفشان را بشناسد ؛

تاثیر پدیده های طبیعی مانند زلزله و آتشفشان بر زندگی انسانها را بیان کند ؛

راه های کاهش خطرات ناشی از پدیده های طبیعی را بداند و …

 

ارزشیابی تشخیصی :

 

آزمون تشخیصی  الف : ارزشیابی ورودی                                     ب : پیش آزمون

الف: ارزشیابی ورودی ) از فراگیر انتظار می رود مطالبی را به عنوان پیش نیاز درس جدیدآموخته باشد تا درس جدید بر پایه ی آن ها تدریس گردد.

ب : پیش آزمون) انتظار می رود هر فراگیر مواردی از درس جدید را تا حدودی بداند   .( 7 دقیقه )

 

مدل کلاس و گروه بندی:

 

آرایش کلاس با توجه به گروه بندی ( گروه بندی تصادفی )

 

وسایل و مواد مورد نیاز:

 

نرم افزاری جهت آموزش درس ، مدل کره ی زمین ، تخم مرغ پخته شده ، چوب خشک ، خاک رس، سرکه ، جوش شیرین ،رنگ گواش ( شبیه سازی گاز آتشفشانی )

 

ایجاد انگیزه :

 

برای ایجاد انگیزه می توان در ابتدای کلاس قرائت سوره زلزال توسط یکی از قاریان سرشناس و معنی آن را برای دانش آموزان پخش کرد ( از دانش آموزانی که در خواندن قرآن مهارت بیشتری دارند نیز می توان استفاده نمود .)

در ادامه تخم مرغ پخته شده را به دانش آموزان نشان داده و از گروه ها می خواهیم که تخم مرغ های خود را آماده کنند یک نوع سوال  برای دانش آموزان ایجاد گردیده و در ادامه محتوای ایجاد شده ( نرم افزار تولیدشده ) را اجرا می کنیم . ( 10 دقیقه )

 

ارائه درس جدید :

 

با ایجاد سوال برای دانش آموزان در واقع آن ها را برای فهم بیشتر مطالب تشویق وترغیب می نماییم ؛ سپس در گرو ه های ایجاد شده آزمایش های کتاب را انجام می دهند تا موضوعات بطور کامل تفهیم شود . در ادامه میتوان توضیحاتی را با توجه به موضوعات درس و محتوای ایجاد شده به دانش آموزان داد . در گروه های ایجاد شده نیز میتوان دانش آموزان را به بحث در مورد پدیده های طبیعی ترغیب و تشریح کرد . ( 20 دقیقه )

 

ارزشیابی تکوینی:

 

 1)زمین لرزه در کجاها بیشتر اتفاق می افتد ؛

2) زمین لرزه در چه وقت هایی رخ می دهد ؛

3) ساختمان یک کوه آتشفشان  رارسم کنید؛

4)آتشفشان به چه علت فعالیت خود را آغازمی کند ؛ و …( 4 دقیقه )

 

جمع بندی و نتیجه گیری :

 

در آخر از دانش آموزان می خواهیم تا موضوعات یاد گرفته شده را بازگو کنند .( 4 دقیقه )

 

ارزشیابی پایان تدریس:

 

در این قسمت سوالاتی را برای مشخص  کردن سطح یادگیری دانش آموزان مطرح می کنیم .مثلا شکل یک  آتشفشان را کشیده و درباره آن توضیحاتی بدهند یا درباره انواع آتشفشان ها صحبت کنند .( 3 دقیقه )

 

فعالیت های تکمیلی :

 

دانش آموزان می توانند برای یادگیری بیشتر اطلاعاتی را در مورد زلزله های اخیرایران جمع آوری کنند و میزان خرابی حاصل ازاین زلزله هارا گزارش کنند و راههای درامان ماندن از زلزله های سنگین را نیز گزارش کنند در ادامه مشاهدات خود را در مورد چگونگی پخته شدن برنج ثبت کنند و بصورت گروهی ماکت آتشفشان را بسازند .تصاویری از آتشفشان و زلزله را از اینترنت یافته و به صورت فایل یا پاورپونت درآورند .( 2 دقیقه )