روش تدریس بخوان و بیندیش-فارسی دبستان

بازدید: 7272 بازدید

روش تدریس بخوان و بیندیش-فارسی دبستان

روش تدریس بخوان و بیندیش-فارسی دبستان

 

بخوان و بیندیش در راستای آزمون جهانی سواد خواندن در کتابهای درسی قرار گرفته است

و به معنای درک و کالبد شکافی متن بر اساس تحلیل و درک آن می باشد.

یعنی دانش آموز در بخوان و بیندیش باید به شخصیت های داستان و نقش آنها توجه کند.

معلم ابتدا از دانش آموزان میخواهد تا متن را صامت خوانی کنند

( یعنی خودشان بدون سر و صدا آن را بخوانند ).

سپس انتظارات خود را از این کار بیان میکند ( بطور مثال : بچه ها متن را بخوانید,سر و صدا نکنید,اگر سوالی داشتید از من یا دوستتان به آرامی بپرسید ).

بعد از این مرحله یکی از بچه ها بصورت داوطلب متن را بلندخوانی می کند.

نکته : در درس های اول و دوم پایه دوم که بچه ها هنوز آمادگی کافی ندارند بهتر است معلم بلندخوانی کند سپس یکی از دانش آموزان متن را بخواند.

 

در مرحله ی بعدی معلم از دانش آموزان می خواهد پایان داستان را آنگونه که دوست دارند

تغییر دهند و از متن سوالاتی طرح کنند.حال به سوالات پایان متن پاسخ بدهند و سوالاتی را نیز به آن اضافه کنند.

نکته : سوالاتی که دانش آموزان بیان می کنند نباید در کتاب نوشته شود و باید تنها بصورت شفاهی گفته شود.

چرا که ممکن است در هنگام مرور سوالات دیگری به ذهنشان برسد.

 

آیا میتوان از متن بخوان و بیندیش به دانش آموزان املا گفت؟

 

اولویت متن املا با متن درس است نه بخوان و بیندیش

اما اگر معلم مایل به گرفتن املا از این بخش است بهتر است که واژه ها را به دانش آموزان آموزش دهد.

(واژه های مشکل یا لغاتی که برای دانش آموزان گنگ است را روی تابلو بنویسد و از دانش آموزان معانی مختلف آن را بپرسد و بنویسد.

معلم نباید معنی کلمات را به بچه ها بگوید

چرا که خلاقیت آنان را دچار ضعف کرده و گسترش واژگان را با مشکل مواجه می کند.

و در نهایت از آنها میخواهد تا با خود کلمه و معانی مختلف آن جمله بسازند. )