آموزش نشانه ژ-فارسی اول دبستان

بازدید: 4252 بازدید
آموزش نشانه ژ-فارسی اول دبستان
teach98.ir

آموزش نشانه ژ-فارسی اول دبستان

 

ابتدا تصویر بزرگ کتاب را در دید دانش آموزان قرار می دهیم و از آن ها میخواهیم که با اجازه گرفتن از معلم,هرآنچه را که می بینند بیان کنند.سپس از دانش آموزان میخواهیم تا در گروه هایشان با هم مشورت کنند و هر آنچه را که قبلا بیان نکرده اند,بگویند.

حال معلم از دانش آموزان میخواهد تا برای تصویر,داستانی بسازند . یکی از دانش آموزان این کار را انجام میدهد.

نشانه را به بچه ها نشان می دهیم و می گوییم که شبیه کدام یک از نشانه هاست و چند شکل دارد.

 

کارت های آموزشی :

 

در این مرحله معلم کارتهای آموزشی کتاب( ژاله , منیژه , گل پژمرده  )را به دانش آموزان نشان میدهد و می پرسد که چه میبنند؟نشانه قرمز در کجا قرار دارد و چه صدایی دارد بچه ها نیز چند بار آن کلمه و صدای نشانه را تکرار میکنند.سپس یکی یکی جلو آمده و کارتها را روی تصویر بزرگ نشان می دهند.

در مرحله ی بعدی,دانش آموزان کارتهایی را که از قبل تهیه کرده اند( مانند  ژاکت , ژله  و … )جلو آورده و نشانه های شبیه هم را به صورت ستونی می چینند.مثلا معلم کارت مادر را بالا می چسباند هر دانش آموزی که کارتی دارد که نشانه ی قرمز آن شبیه نشانه ی قرمز این واژه است آن را زیر آن می چسباند. سپس از بچه ها میخواهیم تا بگویند که این نشانه ی تازه چند شکل دارد.و شبیه کدام نشانه هاست.

 

شعر :

 

شعری را مانند نمونه انتخاب کرده و با همراهی دانش آموزان میخوانیم.

شکل سرسره دارم

در سر سه نقطه دارم

در همه جا می آیم

کشیده است صدایم

اول ژله هستم

وسط رژه هستم

آمده ام در پژمان

در ژاکت ودر مژگان

 

در زنگ نوشتاری

 

,نشانه را نوشته و از بچه ها میخواهیم تا جلو آمده و نشانه را بنوییسند.

سپس به عنوان مثال کلمه ی ژاله  را نوشته

و از آنها میخواهیم تا به آن دقت کنند و صداکشی و هجا بندی اش کنند.