نحوه رفتار کردن با دانش آموز دیر آموز

بازدید: 704 بازدید

نحوه رفتار کردن با دانش آموز دیر آموز

 

نحوه رفتار کردن با دانش آموز دیر آموز

 

معلم پایه دوم هستم، دانش آموزی بسیار پرخاشگر دارم که سال اول را دو بار خوانده است و در درس هایش هم بسیار ضعیف است. در کلاس مشکلات زیادی ایجاد می کند و با بقیه بچه ها نمی سازد و از من هم به عنوان معلم حساب نمی برد. برای کنترل او از چه روش هایی می توانم استفاده کنم؟

 

توجه داشته باشید که نگرش کودکان دیر آموز، به مدرسه و تحصیل معمولا منفی است.

تعداد غیبت های آنان بیشتر است و در بسیاری از موارد از سوی معلم و همکلاسان خود طرد می شوند. گاهی این دانش آموزان تعارض های اجتماعی خود را به شکل پرخاشگری نشان می دهند چرا که در هنگام مواجهه با بحران های بین فردی و شخصی ساز و کارهای ناکارآمدی برای مقابله در پیش می گیرند.

دیر آموزان انگیزه بالایی ندارند و همین امر موجب درماندگی، ناامیدی و پایین آمدن عزت نفس آن ها در مدرسه می شود. تجربه شکست مکرر در کلاس، فقدان هدف برای آینده، نگرش منفی همکلاسان و روش های نادرست آموزش، رشد انگیزه تحصیلی این کودکان را به شدت کاهش می دهد. این کودکان از مشکلات رفتاری خود آگاه نیستند و نمی توانند عواطف خود را به طور مناسب ابراز کنند. چرا که از کشف مشکل آن ها ناتوانیم و آموزش های لازم را در برخورد با این کودکان ندیده ایم.

البته مسلم است که کار با دانش آموزان دیرآموز باید دور از نگرش منفی و تعصب صورت بگیرد.

باید این نگرش در جامعه آموزشی و خانواده ایجاد شود که دیر آموزان متعلق به جامعه عادی هستند و استثنایی تلقی نمی شوند. به عبارت دیگر اگر یک کودک دیر آموز آموزشی درست نبیند و سرانجام با بر چسب استثنایی وارد مراکز ویژه شود نشان دهنده ناکارآمد بودن روش آموزشی است. 

والدین باید نقش خود را به عنوان معلمان طولانی مدت کودک، بپذیرند و پذیرفتن این نقش مستلزم آن است که بین خانه و مدرسه همکاری و ارتباط بیشتر و فعالتری ایجاد شود. بنابراین شما به عنوان معلم این دانش آموز باید آموزش مناسب و دوره های مربوطه را بگذرانید(یا حداقل در این زمینه چند کتاب بخوانید) و دارای شناخت کافی از کودکان و نحوه ارتباط با خانواده های آنان باشید.

در حال حاضر بهترین کمک به این کودک آن است که خانواده به طور موثر با شما همکاری کرده

و شما هم از این همکاری استقبال کنید. این کودک در کلاس جایی قرار گیرد که شما خیلی یبشتر به او سر بزنید و حتی گاهی آموزش انفرادی به او بدهید و به تدریج کودک را درگیر فعالیت های گروهی و دروس جمعی نمایید. پیشرفت این کودک به صورت هفتگی ثبت شود و حتما از وجود یک مشاور کمک گرفته شود.

کوچکترین پیشرفت او را تقویت کنید و در کلاس مورد تشویق قرار دهید.

فقط به توانایی های آموزشی او توجه نکنید بلکه اگر توانایی خاصی در زمینه های دیگر دارد حتما آن را تشویق کنید و در جمع ابراز نمایید.
با او رابطه نزدیک و عاطفی برقرار کنید و نگذارید بیش از این در کلاس سرخورده شود.

 

دیر آموزان انگیزه بالایی ندارند و همین امر موجب درماندگی، ناامیدی و پایین آمدن عزت نفس آن ها در مدرسه می شود. تجربه شکست مکرر در کلاس، فقدان هدف برای آینده، نگرش منفی همکلاسان و روش های نادرست آموزش، رشد انگیزه تحصیلی این کودکان را به شدت کاهش می دهد.

 

ضمنا در آموزش به او به این نکات توجه کنید:

 

-برای آموختن به او به راهنمایی شفاهی و آموزش کلامی بسنده نکنید، او نیازمند رهبری عملی توام هم هست.

-او را آزاد بگذارید و از کندی حرکاتش ناشکیبا نشوید و به خاطر عملکرد ناشیانه اش فرصت کسب تجربه و یادگیری را از او سلب نکنید.

-در آموزش به او در انتظار معجزه نباشید تا از کوشش و مبارزه در آموختن او مایوس نشوید.

– به او فرصت بدهید تا کارهایش را خود انجام دهد و آهنگ کند رفتارش را پذیرا باشید و به تعجیل وادارش نکنید.

-صبورانه بگذارید میزان سرعتش را خود تعیین کند تا بداند در پناه صبر شما خواهد آموخت.

-او را سرزنش نکنید چرا که او به علت عدم توانایی مستحق ملامت نیست و اندک پیشرفتش را مقدمه پیشرفت دیگر تلقی کنید.

-ضمنا در کلاس حتما به وی مسئولیت زیاد دهید و اجازه دهید که در کلاس و مدرسه احساس کند که مهم و ارزشمند است. 

 

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی شیوه های تربیتی مرکز مشاوره 

https://article.tebyan.net