
روش های تدریس ضرب
۱ . من ضرب رو به روش کارتی به بچه ها یاد میدم کارت ها رو هر روز به بچه ها میدم و بهشون چند دقیقه فرصت میدم بخونن بعد مسابقه میزارم من ضرب رو میگم بعد دانش اموزی که کارت مربوط به ضرب دستش هست جواب میده ابتدا اروم سپس ضرب ها تند میپرسم روزهای بعد و دوباره کارتهای جدید و وقتی مفهوم ضرب رو یاد گرفتن باید راجع به کارتی که دستشون هست مساله یا شکل یا … بنویسند.
۲ . من همیشه برای تمرین ضرب از بازیهای کاربردی استفاده میکنم.
بیشتر کپی های که ضرب و مفهوم ضرب و از همه مهمتر مسایل ضرب توش مطرحه…خیلی رو مفهومش کار میکنم .انقد که فقط یکبار تمرین کامل توانایی ضرب های ۵ رقمی و بالاترو دارن..جواب گرفتم .. هروز تمرین ضرب البته با بازی و مسابقه…
۳ . من ضرب رو بوسیله مسابقه بازى با توپ اموزش میدم چند ضزب در یک طرف تخته و پاسخ انرا به صورت به هم ریخته در طرف دیگه تخته مینویسیم هر دانش اموزى توپ کاغذى مخصوص داره میاد پاى تابلو و سریع هر ضرب که دانش اموز دیگه ازش مى پرسه با توپ میزنه روى جواب مورد نظر.با توجه به سرعت و صحت زدن توپها برنده مسابقه از بین دانش اموزان انتخاب میشه.
اخر فصل الگو یابی ضرب رو به عنوان راه حل برتر مطرح میکنم.
راستی من همیشه ده دقیقه اخر کلاس به بچه ها فرصت میدم ضرب ها رو به صورت اهنگین بخونن یا یک گروه ضرب رو بگه گروه دیگه یا خودم با هر ریتمی بخونم اونها باید با همون ریتم جواب بدن مثلا با خنده با گریه اخم یا … بچه ها خیلی خوششون میاد.
۴. منم تو کلاس از همون فصل الگویابی غیر مستقیم ضرب رو شروع می کنم
البته من از ضرب ۹ شروع کردم چون وقتی رسیدم به ۵ دیگه همه ضربهارو بلد بودن چون ضربهای ۱تا۵توی ضرب۶به بعد تکرار میشه ووقتی رسیدیم به فصل ضرب بچه ها عالی بودن
۵ . برای شروع از اول سال با بچه ها الگوهای دوتا دوتا، سه تا سه تا و… رو بصورت عادی و از آخر به اول کار میکردم.تا اینکه وقتی به بحث ضرب رسیدیم بچه ها بطور ناخواسته انگار جدول ضربو کاملا حفظ شدن و اونموقع دیگه با بازی کامپیوتری . نهاتا همه بدون اینکه بدونن درحقیقت ضربو یاد گرفتن
برگه ای هم داده بودم به بچه ها ، که بچه ها هر ضربی رو که میخوندن دونفر دونفر از هم می پرسیدن بعد خودم ازشون میپرسیدم و هر بار یه ستون از جدولشون کامل میشد
مسابقه ی ضرب رو هم اجرا میکردم در قالب بازی دومینو
برگه های کپی به شکل ماشین بازی و رنگ امیزی و همچنین در قالب مار و پله به بچه ها میدم….
بعد ازاینکه بچه ها مثلا ضرب ۹رو یاد گرفتن تو کلاس مسابقه میدیم وهر کس زودتر بفهمه سرگروه میشه اینطوری دست بچه ها هم خیلی خوب همزمان با مغرشون راه میفته
مار پله…
۶ . الگوی ۲تا ۲تا؛یا ۳تا۳تا هم خیلی خوبه من از اول سال شروع میکنم به صورت گروهی یا ردیفی خیلی خوبه
یک روش دیگه هم دارم به هر دانش اموز ضرب میدم بعد ازشون میخوام مثلا همه اونهایى که جوابشون ۲۴ میشه بیان سریع دست همو بگیرن اینجورى هر چند تا دانش اموزى که پاسخ ضربشون ۲۴
میشه سریع هم گروه مىشن.هر گروه که سریعتر عمل کنه برنده است
چند تا رنگ آمیزی هم طراحی کردم که پاسخ هر ضربی باید یه رنگ میشد برای بچه ها جالب بود.
۷ . من از کارت هایی که ضرب روی اون نوشته شده وجواب پشت کارته اونهارو از گردن بچه ها آویزان می کنم هر ضربی از گردنش اویزونه باید از بقیه بپرسه واینقد ادامه بده تا همه دوستاش به مرور یاد بگیرن وهر هفته کارت ها عوض می شن
من تو کلاسم تنبیه ندارم…همش تشویق. انقد تشویق جواب داده.تنبیه جواب نمیده… جایزه و مشق نداشتنو…خلاصه بچه هام همیشه واقعا خوب بودن. کیف میکنمدباهاشون…اخر سال هم فقط چهارم باهاشون کار میکنم…
یه بار که یاد گرفتن..فقط معکوس مسئله کار میکنم..ضرب و میدم براش نقاشی میکشن و داستان مسئلشو مینویسن….
وقتی بچه هادارن مسابقه میدن مراقبم که رج نزنن.
۸ . منم از اول سال هر شب الگو میگم برای تکلیف یا وقت ازاد کلاس رو تا زمان اموزش ضرب اون موقع با کشیدن شکل و درست کردن کارت توسط خود دانش اموز مسابقه .
تمرین و تکرار …هر روز به صورتی که کاملا ملکه ذهنشون بشه بیشتر مفهوم برام مهمه با نقاشی کاردستی قصه و نمایش توسط خود دانش اموز
واسه تقسیم دیگه مشکلی ندارم..وقتی تقسیم میگم بچهها خودشون حل میکنن ومن کیف میکنم.
۹ . برای مفهومش از شونه تخم مرغ استفاده میکنم مثلا ضرب۲×۳ بافاصله رنگ میکنم وبرعکسش هم زیرش رنگ میکنم وتو کلاس میزنم
مسابقه به صورت ایستگاه ایستگاه هم برگزار کردم مقواهایی رو زمین گذاشتم در دو ستون که ضرب توش بود و دونفر از دو گروه مسابقه میدادن هرکس درست و زودتر تموم کنه برنده ست . منتها روش خوبی از آب درنیومد چون بعضیا هول میشدن و یکی از زرنگ ترین بچه هام لکنت داشت جاموند خیلی غصه خوردم