[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]دانش آموز دیرآموز[/stextbox]
یکی از ویژگی های مشترک دانش آموزان دیرآموز ، کند بودن آنهاست که در دو حیطه مجزا ولی مرتبط با هم مطرحند . یکی کند بودن در یادگیری و دیگری کند بودن در زمان واکنش.
یکی دیگر از راهکارهای تشخیص کودکان مرزی ، بررسی دفترچه سلامت آنهاست.
در صفحه روی جلد دفترچه سلامت در بند دوم آن آمده است که دانش آموز نیاز به مراقبت آموزش دارد .
اگر بخش آموزشی علامت داشته باشد کودک مرزی می باشد
و ضمناً در صفحه دوازدهم همان دفترچه ، اگر در بخش آمادگی تحصیلی و در بند ارجاع دارد علامت + و اختلال هم تأیید شده باشد کودک دانش آموز مرزی می باشد .
راهکارهای تربیتی
۱- از زدن برچسب هایی نظیر تنبل – مرزی – کودن – و … پرهیز کنیم .
۲- از اعمال فشار – تهدید – سر و صدا – تنبیه و … پرهیز کنید .
۳- از هر گونه مقایسه او با دیگر همسالان پرهیز شود .
۴- استعدادهایش را شناسایی و شکوفا کنید .
۵- آموزش مهارت های شخصی و اساسی زندگی در رأس برنامه های آموزشی آنها قرار بگیرد .
راهکارهای عمومی آموزش
۱- در جلوی کلاس بنشیند تا هم توجه و تمرکزش بیشتر شود و هم نظارت معلم بر کارهایش بیشتر شود
۲- حجم تکالیف آنها ابتدا کمتر سپس بیشتر شود . استفاده از تقویت کننده ای مناسب کلامی و غیر کلامی توسط معلم نباید فراموش شود .
۳- ارائه مفاهیم به صورت عینی و ملموس ارائه شود و او مجاز باشد با هر ابزاری
۴- از آنجایی که این کودکان دیرآموز دیر یاد می گیرند و زود فراموش می کنند ، تکرار و تمرین مفاهیم درسی به ویژه زمانی که کودک حوصله و انگیزه لازم را دارا باشد یک اصل هم است .
۵- مسائلی که مانع برای یادگیری هستند مثل : لوزه سوم، دندان های نامرتب ، لکنت زبان ، اختلال تولید ، اختلال توجه و تمرکز را رفع کنید .
۶- دادن مسئولیت های خارج از محیط خانه مثل : خرید کردن ، نان گرفتن و … و در داخل مدرسه به افزایش اعتماد به نفس و بهبود مهارت های ارتباطی کمک خواهد کرد .
تقویت املاء کودک دیرآموز
۱- دیکته : مثلاً درس به تناسب حجم به ۲ و ۳ قسمت تقسیم شود .
و بعد او بخواند و مفهوم خوانی شود . از مطالب سوالاتی پرسیده شود ، بعد دیکته به عمل آید
. سرعت گفتن هم متناسب با توان سرعت نوشتن کودک باشد . در مدرسه هم متن ابتدا خوانده شود
و مفهوم خوانی گردد . متوجه سرعت نوشتن آنها باشیم که مطمئناً کندتر و عقب تر خواهد بود . حجم دیکته هم کمتر باشد و بازخورد دیکته هم از جملات مناسب استفاده گردد .
۲- تشکیل کارگاه آموزشی برای والدین گذاشته شود تا در جریان مسائل این کودکان قرار بگیرند
و روش های پیگیری آموزشی را در منزل متناسب با دانش آموز کنند .
۳- دیکته ای را برای تصحیح بدهیم تا اشتباهات را شناسایی کند
و برای افزایش دقت می توانیم برخی جزئیات کوچک مثل نقطه ، سرکش ، تشدید را ننویسیم تا او آنها را با مداد قرمز اصلاح کند .
و یا می توانیم حرفی از کلمات را حذف کنیم تا او تکمیل کند . بین چند کلمه غلط ، کلمات درست را پیدا کند . استفاده از الفبای مغناطیسی و مهره بازی کامپیوتر می تواند کمک کننده باشد .
۴- املای پای تخته ای و سکوت و مشارکتی – تصویری – بگرد و پیدا کن ، روش های متنوع و جالبی هستند که می توانند با افزایش انگیزه در تقویت دیکته مؤثر باشند .
نوشتن
از کودک خواسته شود پس از هر کلمه ، مکث کند و ببینید قلم را آرام گرفته یا فشار می دهد،
ضمناً از او خواسته شود قبل از نوشتن هر کلمه ابتدا آن را در ذهن مرور کند.
– بهتر است دیکته دانش آموز دیرآموز در جلوی چشم او تصحیح گردد
تا غلط ها و علت آن را بهتر درک کند. توصیه های معلم نیز راهنمایش شود .
– از دانش آموز زرنگ کلاس که حس همکاری خوبی دارند به عنوان کمک رسانی و همیاری برای او در امور آموزشی استفاده شود .
– از اشکالات املایی از والدین بخواهید به آنها دیکته بگویند و یا بازی لوتو لوتو انجام دهند .
– نوشتن کلمات مشکل هر درس به صورت جداگانه و نصب آنها طی یک هفته در معرض دید دانش آموز مهارت دیداری او را تقویت خواهد کرد .
مهارت های تقویت خواندن ریاضیات
– پیدا کردن لیست حروف و یا کلمات ، کلمات و حروف تازه آموخته شده را پیدا کنند و زیرش خط بکشند و آنها را بخوانند .
– زمانیکه مشغول خواندن است از ترغیب او به تند خواندن پرهیز کنید ؛
زیرا این کار در او ایجاد اضطراب خواهد کرد.
تذکر : تراشه های الماس – بن بن بن برای مهارت های خواندن آنها مناسب هستند.
– تأکید شود مطالب قبلی مثل شناخت حروف و یادگیری مفاهیم ( ریاضیات پایه ) حتماً کامل یاد بگیرد .