اولین روز به عنوان معلم در کلاس درس

بازدید: 708 بازدید

اولین روز به عنوان معلم در کلاس درس

اولین روز به عنوان معلم در کلاس درس

 

فرصتی برای ایجاد تغییر در اولین برداشت خوب وجود ندارد! برخورد اول با دیگران در هر کاری به ویژه با دانش آموزان جدید حائز اهمیت است. یک ضرب المثل قدیمی می‌گوید: ” تا کریسمس فرا نرسیده، لبخند نزن. ” همیشه بهتر است به مرور از خود ملایمت نشان دهید تا این که پس از آگاه شدن دانش آموزان از انعطاف پذیری شما، رفتاری خشک در پیش گیرید!

 

1- فراموش نکنید که خود را معرفی کنید؛ و در صورت لزوم نام خود را روی تخته بنویسید.

 

2- انتظار خود از دانش آموزان را به صراحت برای آن ها بیان کنید؛ کار هایی را که مجاز به انجام آن می باشند و نیز کارهایی را که نمی توانند در کلاس درس انجام دهند، را مشخص کنید. چند قانون رفتاری ساده وضع کنید و در مورد آن ها جدی باشید. می‌توانید از دانش آموزان بخواهید پیشنهادات خود را در مورد وضع مقررات ارائه دهند.

 

3- سعی کنید نام دانش آموزان را سریع به خاطر بسپارید. دستوری که به طور مستقیم صادر شود، بسیار مؤثرتر واقع می‌شود. کار شما نیز زمانی مؤثرتر واقع می‌شود که هرگز فراموش نکنید کلاس شما از تک تک افراد تشکیل شده است، و شما آن ها را به عنوان افراد متفاوت می‌شناسید.

 

4- کمک کنید دانش آموزان نام یک دیگر را یاد بگیرند؛ می توانید از آن ها بخواهید بعد از معرفی کردن خود، نام دوستان خود را نیز که در کلاس شما حضور دارند، بیان کنند. این کار شما را نیز در یادگیری اسامی کمک می‌کند!

 

5- کمک کنید دانش آموزان با یک دیگر آشنا شوند. برای مثال، عبارتی چون ” اسم من فرشید است، غذای مورد علاقه ی من پیتزا است، منفورترین حیوان خانگی برای من عنکبوت است ” را بین دانش آموزان کلاس به گردش درآورید.

 

6- دانش آموزان را با وظایف خود در مورد درس خواندن کاملاً آشنا کنید. آن ها را متوجه کنید که چگونه نحوه ی تدریس شما با رئوس مطالب درسی، برنامه های آموزشی سراسری و غیره مطابقت خواهد داشت.

 

7- دانش آموزان را از روش ارزش یابی خود آگاه کنید. به طور مثال به کدام فصل ها نمره ی بیش تری تعلق خواهد گرفت.  و کدام فصل ها مروری از دروس گذشته است. ضرورت انجام تکالیف را تأکید کنید و از آن ها بخواهید مسئولیت پیشرفت کار خود را بر عهده گیرند.

 

8- در چند فصل اول کتاب توانایی دانش آموزان را در آن درس ارزیابی کنید و نتیجه را در برنامه ریزی های خود مبنای کار قرار دهید. این کار را می توانید در قالب امتحان انجام دهید و یا این که از آن ها بخواهید مطلبی در مورد خود بنویسند که شما را در شناخت بیش تر آن ها کمک کند.

 

9- برای آن ها در مورد منابع درسی که می توانند مستقیماً به آن دسترسی داشته باشند و یا شما می توانید در اختیار آن ها قرار دهید، توضیح دهید.

 

10- اگر در چند هفته ی اول هر یک از قوانین رفتاری شما زیر پا گذاشته شد، از خود واکنش قاطعانه نشان دهید. به دانش آموزان ثابت کنید متوجه تمام اتفاقاتی هستید که در کلاس رخ می‌دهد و مایل نیستید هیچ چیز را نادیده بگیرید. نام دانش آموز خاطی را به زبان آورید، اما شخصیت فردی هر یک از آنان را مد نظر بگیرید. سعی کنید آن چه می‌گویید تأثیر شدیدی روی آن ها نداشته باشد. شاید لازم باشد با دانش آموزانی که اعتماد به نفس ندارند و عصبی هستند، رفتاری محتاطانه داشته باشید؛ وارد جر و بحث ‌ها و مشاجرات نشوید. بعد از آشنایی بیش تر با آن ها می‌توانید از خود انعطاف بیش تری نشان دهید.

 

11. با دانش آموزان خود مهربان باشیم و با آن ها دوست شویم تا هم هر دو طرف احساس راحتی کنیم و هم قدرت درک دانش آموزان افزایش یابد.(همیشه باید در روابط بین فردی به سن دانش آموزان توجه کرد)

12. به حرف هایشان توجه کنیم

 

13. نکته هایی از هر دانش آموز را در یک دفترچه بنویسیم تا اگر رفتار مشکل سازی از خود نشان داد ، بتوانیم با دانستن این موارد با او صحبت کنیم و این رفتار ها را کنترول کنیم

 

14. در زمان درس دادن و یادگیری سخت گیر باشیم

 

15. بعد از زمان آموزش یک وقت استراحت و شادی تایین کنیم

 

 

منبع: https://article.tebyan.net

teach98.ir