هدفگذاری برای سال ۱۴۰۳

بازدید: 59 بازدید
زمان مطالعه: 5

سال ۱۴۰۳ چند روزی است که شروع شده و با تاخیر بسیار میگم که سال نو مبارک. صد سال به از این سال ها و امیدوارم سال جدید پر از اتفاقات خوب براتون باشه.

سالی که گذشت وقایع تلخ و شیرین زیادی به همراه داشت اما برای من به شخصه بیشتر شیرین بود تا تلخ. مسافرت‌های زیادی داشتم که اگرچه بیشترش اجباری بود اما به هرحال توفیق بود. اصفهان، تهران، مازندران، تربت جام. خلاصه کلی شهر رو دیدم و با کلی آدم واقعی که پاهاشون روی زمینه صحبت کردم.

نزدیک به ۴۰- ۵۰ جلد کتاب خوندم. خلاصه که سال بسیار خوبی بود. اما برای اینکه سال آینده سال بهتری باشه باید تصمیمات بهتری هم گرفت. تصمیمم برای امسال خوندن ۵۰ جلد کتاب هست. همچنین تصمیم دارم ورزش رو که بعد از کرونا به کلی کنار گذاشته بودم، دوباره شروع کنم. قبل از کرونا حداقل گاهی با دوستان سالن فوتسال می‌رفتم اما بعد از اون دیگه همه چیز رو کنار گذاشتم. مسائل مربوط به سربازی و… هم که بعدها پیش اومد.

همچنین یک کتاب رو که شروع به نوشتن کردم، میخوام تموم کنم و اگر خدا بخواد میخوام منتشرش کنم. همینطور ترجمه یک کتاب رو که توی تابستون تا نصفه پیش بردم اما بعد از اصفهان کنار گذاشتم، باید امسال منتشر کنم.

دلم نمیخواد زیاد اهداف بلندپروازانه برای امسال قرار بدم. اما می‌خوام شما رو هم دعوت کنم به اینکه اهداف خودتون رو بنویسید. این اهداف باید عددی باشن تا بتونین ازش حس بگیرید. همین الان میتونید توی نوت پد گوشی یا هرجایی که هرروز می‌بینید اهداف خودتون رو بنویسید:

۱- اهداف مالی: مثلا اینکه میخوام امسال درآمدهام ۲۰ درصد افزایش داشته باشه. یا هزینه سیگارم رو ۱۰ درصد کم کنم. این اهداف مستلزم این هستن که شما اطلاعات مالی خودتون رو یادداشت کنید.

۲- اهداف هنری: داشتن و پرورش دادن یک هنر در این دنیای شلوغ از مهم‌ترین چیزهایی است که یک آدم باید دنبال اون بره. شما هم همین امسال هدف هنری برای خودت بذار. من تنها هنری که دارم نویسندگیه. شما هم اگر هنری در خودت سراغ داری براش هدف گذاری کن و اگر نداری هدفت این باشه که یک هنر برای خودت بسازی. یادت نره که باید هدفت عددی باشه تا بتونی بسنجی که بهش رسیدی یا نه. مثلا اگر داری پیانو یاد میگیری هدفت این باشه که امسال سه تا نت مهم رو مثلا از باخ یا موتزارت رو بدون اشتباه میزنم. وای که چقدر در این مورد حرف دارم اما نمی‌خوام زیاد طولانی بشه.

۳- اهداف شخصی: مثل من که هدف امسالم هفته‌ای پنج ساعت ورزش کردن به طور متوسط هست، توام هدف گذاری کن. اهداف شخصی خیلی متنوع هستن. از زندگی زناشویی هست تا زندگی فردی، مسافرت کردن، نمیدونم، ورزش کردن. هرچیزی. مهم نیست. فقط یک هدف بذار و بذارش جلوی چشمات.


هدفگذاری برای سال ۱۴۰۳

۴- اهداف شغلی: خوب قبول دارم. خیلی هاتون کارمندین و نمیتونین زیاد به فکر پیشرفت باشین یا اصلا نمیخواین پیشرفت کنین. اما هدف کاری میتونه این باشه که مثلا کمتر استرس کار داشته باشین. اینها همه وابسته به خود شماست. شاید کارتون رو دوست ندارین. هدفتون این باشه که تغییر بدین. یا در کنار شغلتون یه شغل دیگه رو شروع کنین. یا نه. اصلا بگین من هدفم اینه که یک ماشین بخریم برم تو اسنپ فرداش از کارم استعفا میدم و تا موقعی که کار جدید پیدا میکنم تو اسنپ کار میکنم. هرچیزی میتونه باشه. فقط یک هدف بذارید.

۵- اهداف آموزشی: انسان باید پیشرفت کنه و پیشرفت هم بدون مطالعه حاصل نمیشه. این ایده‌هایی که تجربه بهتره و این چرت و پرت ها رو بریزید دور. این ایده ها تنها به شما بینشی به وضوح سیستم فاضلاب شهر تهران بعد از یک تعطیلات طولانی میده. هرگز نمیتونید پیشرفت کنید اگر مطالعه نکنید. این رو منی میگم که میدونم تنها پنج درصد کسب و کارها بعد پنج سال باقی میمونن. همه هم تجربه داشتن همه هم کارشون خوب بوده اما وقتی مطالعه نکردی در مورد جهان. نمیدونی دنیا چطوری کار میکنه هرگز نمیتونی موفق شی. بنابراین اهداف آموزشیت بنویس. همین الان پاشو و اسم ۱۰ کتابی که امسال قطعا میخونی رو یادداشت کن. اگر این کار رو بکنی من بهت قول میدم تا آخر تابستون هر ده تاشو خوندی. البته آموزش فقط کتاب نیست. میتونه ویدیوهای آموزشی باشه، میتونه یادگیری یک کار جدید باشه. هرچی. پاشو هدفاتو مثل من بنویس.

در پایان امیدوارم امسال سال خوبی باشه برای همه ما. اگرچه گفتم که ما وارد دوران تاریکی شدیم. دورانی که وضعیت جهان نابسامان خواهد بود و جنگ و درگیری افزایش خواهد یافت. اما هرکس میتونه به شخصه برای بهبود زندگی خودش تلاش کنه. امیدوارم وقتی سال بعد اومدم و در مورد سال ۱۴۰۴ نوشتم همه کسایی که این متن رو خوندن یاد اتفاقات خوب و خوش زندگی شون بیفتن و البته که هدفگذاری هاشون به نتیجه رسیده باشه.


منبع: https://finsoph.ir/