راهکارهای شاداب کردن زنگ تفریح

راهکارهای شاداب کردن زنگ تفریح

 

 

 

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]راهکارهای شاداب کردن زنگ تفریح[/stextbox]

 

 

 

زنگ های تفریح اول ، رسیدگی به بعد جسمانی:

 

 

یکی از مسائلی که در زنگ تفریح مدنظر است، آن هم در اولین زنگ تفریح هر روز، رسیدگی به بعد جسمانی دانش آموزان است. متأسفانه گاهی دانش آموزان بدون خوردن صبحانه به مدرسه می آیند.

بارها شاهد بوده ایم که دانش آموزان در ساعات اول صبح، لب هایشان خشک است و دهانشان بو می دهد

که این از نخوردن صبحانه و رعایت نکردن بهداشت ناشی می شود.

لذا بهتر است زنگ تفریح اول به تغذیه دانش آموزان اختصاص یابد و این امر هم مستلزم آن است که خانواده آموزش ببیند. پیام های بهداشتی کتبی یا ارسال پیام کوتاه به خانواده در این باره موثر است.

 

 

زنگ تفریح دوم ، توجه و رسیدگی به بازی های کودکانه بومی و محلی:

 

 

معمولاً زنگ تفریح دوم طولانی تر است تا هم معلمان به استراحت بیشتر و هم دانش آموزان به بازی بپردازند.

زیرا بازی تفکر کودک است. حیاط مدرسه هر چقدر هم کوچک باشد،

فضای بهتری را نسبت به کلاس برای دانش آموزان ایجاد می کند تا لحظاتی را در کنار دوستانشان به بازی کردن و لذت بردن بپردازند.

 

 

زنگ تفریح سوم ، نظارت بر ارتباط و تعامل یا آموزش سکوت:

 

 

از این زنگ تفریح برای نظارت بر رفتار و حرکات دانش آموزان و یافتن راه حل هایی به منظور مقابله با رفتارهای ناهنجار و نامناسب استفاده می کنیم.

در این زنگ ، دانش آموز نه قیدی برای تغذیه دارد نه قیدی برای بازی.

خودش انتخاب می کند و انتخاب نشانه بزرگی و رسیدن به کمال است.

با آزاد گذاشتن دانش آموز ، به او حق انتخاب می دهیم.

دانش آموز می تواند به خوردن و حرف زدن با هم کلاسی ها یا معاون مدرسه و مربی بپردازد،

می تواند بازی کند، می تواند درس یا کتاب بخواند، می تواند قدم بزند، راه برود، فکر کند، در خودش باشد، درد دل کند و …

 

 

زنگ چهارم : نماز و معنویت

 

 

معمولاً این زنگ در مدارسی که بچه ها کلاس های فوق برنامه دارند اجرا شدنی است.

دانش آموزان با شنیدن صدای اذان از بلندگوی مدرسه ، به نماز فرا خوانده می شوند.

به این ترتیب ، میل فطرت گرایی آن ها بیدارتر می شود

و به حاکمیت خالق یکتا و فعل خدا می رسد که خود زمینه شکوفایی عقلی و یادگیری در سایه آرامش است .

تلاش کنیم حضور دانش آموزان را در مدرسه سبزتر و زیباتر کنیم.

با پر کردن صحیح اوقات فراغت آن ها و با استفاده از طرح های جدید و نو، رکود و ایستایی را از آن ها دور کنیم و حرکت، نوآوری، تلاش، شادابی و طراوت بیشتر را برای آن ها فراهم کنیم. مدرسه را بسازیم، آن گونه که باید ساخته شود، شاداب، فعال و خلاق.