طرح درس خیلی بزرگ خیلی کوچک-ششم ابتدایی

بازدید: 1659 بازدید

طرح درس خیلی بزرگ خیلی کوچک-ششم ابتدایی

 

طرح درس خیلی بزرگ خیلی کوچک-ششم ابتدایی

9 گام گانیه

 

 

کتاب:علوم

 

مقطع و پایه:ششم ابتدایی

 

صفحه :70

 

نام مدرس :ز عسگری الموتی

 

زمان پیش بینی شده:45 دقیقه

 

محل تدریس:کلاس درس

 

روش تدریس:9گام گانیه-کاوشگری(الگوی تدریس تحقیق)

 

تعداد فراگیران:20نفر

 

هدف کلی:آشنایی با میکروسکوپ(خیلی بزرگ خیلی کوچک)

 

اهداف جزئی:از دانش آموز انتظار میرود پس از پایان درس بتواند:

 

1-با طرز کار میکروسکوپ آشنا گردد

 

2-با کاربرد میکروسکوپ آشنا گردد

 

3-با اجزای میکروسکوپ آشنا گردد

 

اهداف رفتاری:حیطه ی دانشی(شناختی):

 

انتظار از دانش آموز در پایان:

 

1-بتواند موجودات ذربینی را نام ببرد

 

  2- بتواند اجزای میکروسکوپ را نام ببرد

 

  3- بتواند نمونه هایی از کاربرد میکروسکوپ را بیان کند

 

   4- بتواند مراحل کار با میکروسکوپ را بیان کند

 

حیطه ی روانی-حرکتی(مهارتی): 

 

     1-بتواند از میکروسکوپ به خوبی استفاده نماید

 

     2-بتواند نمونه را در میکروسکوپ قرار دهد

 

     3-مراحل کار با میکروسکوپ را به درستی اجرا کند

 

     4-بتواند نمونه هارا با بزرگنمایی مختلف مشاهده و ترسیم نماید

 

حیطه ی عاطفی(نگرشی): 

 

         1-در هنگام کار با میکروسکوپ از خود علاقه نشان دهد

 

         2-در هنگام کار با گروه فعال باشد و همکاری کند

 

         3-فراگیران نسبت به انجام کار گروهی از خود اشتیاق نشان دهند

 

وسایل مورد نیاز:

میکروسکوپ دو چشمی- لام(تیغه ی شیشه ای)- لامل(تیغک شیشه ای)-اسلاید های آماده ی میکروسکوپی(لام های آماده ی گیاهی)- محتوای آب از برکه یا جویی که دارای جلبک است-مخمر یا مایه ی خمیر نانوایی –تعدادی برگ تازه از گیاهان مختلف.

 

نکات ایمنی:

1- قبل و بعد از کار با میکروسکوپ عدسی ها را تمیز نگاه دارید

 

2-در مواقع عدم استفاده از میکروسکوپ آن را خاموش نمایید،احتمال سوختن آن زیاد است

 

3-پس از کار با میکروسکوپ ،حتما آن را خاموش نموده،دو شاخه برق آن را از پریز خارج کرده و روکش میکروسکوپ را روی آن قرار دهید.

 

رفتار ورودی:

معلم: به نام خداوند بخشنده و مهربان سلام دخترای گلم حالتون خوبه؟خوش و سرحال هستید؟

 

فراگیران:سلام.بله

 

معلم:خب خداروشکر که همتون خوبید……..اینجور که معلومه همتون هستید سرگروها ببینید اعضای گروهتون همه هستن غایب نداریم؟

 

سرگروها:نه خانم همه هستیم

 

معلم:خب الهی شکر

 

 

ارزشیابی ورودی:خب عزیزای من تحقیق هاتون راجع به انرژی روانجام دادید؟     فراگیران:بله                  معلم:خب گروه سه بیاد راجع به تحقیقی که انجام دادند توضیح بدند.       گروه سوم تحقیق خود را ارائه میدهد.                      معلم :آفرین به گروه سوم یه دست واسشون بزنید که به این زیبایی ارائه دادند.                                                                  

 

ارزشیابی تشخیصی(یاد آوری پیش نیازها-گام سوم):(در سالهای گذشته با ذربین آشنا شدند و طرز کار با آن را نیز می دانند)

 

معلم:عزیزای من ذربین یادتون هست؟چکار می کرد؟چه فایده ای داشت؟

 

فراگیران پاسخ می دهند.

 

گروه بندی: حالا دخترای عزیزم که قبلا گروه بندی شدید(به 4گروه 5 نفره)کنارهم بشینید

 

ایجاد انگیزه(گام اول گانیه،مرحله اول کاوشگری):(معلم هنگام ورود به کلاس همراه با خود یک میکروسکوپ می برد) معلم:دخترای عزیزم این وسیله رو می شناسید؟(بعضی ها آشنا هستند)

 

فراگیر:خانم اجازه میکروسکوپ

 

گام دوم گانیه(آگاه ساختن از هدف):

 

آفرین اسم این وسیله میکروسکوپه و درس امروز ما راجع به میکروسکوپه

 

کاوشگری (مرحله دوم کاوشگری ،ارائه محرک:گام چهارم گانیه):خب دخترای خوب من ازتون می خوام در عرض 20 دقیقه به صورت گروهی از هر جایی که می تونید(در مدرسه)مثلا آزمایشگاه یا اتاق سایت یا از کتاب های کتابخونه مدرسه استفاده کنید و برای من اجزا،فواید،مراحل کار با میکروسکوپ و موجوداتی که میتونیم باهاش ببینیمو داخل ی برگه به صورت یه گزارش بیارید.هر گروهی زودتر این کارو انجام بده یه مثبت می گیره…

 

 

گام پنجم گانیه(معنی دار کردن تمام جملات رمز گذاری شده،مرحله سوم کاوشگری)

 

گروه اول کار خود را به اتمام رسانده.چند لحظه ای صبر می کنیم تا بقیه گروه ها نیز بیایند وقتی همه گروه ها آمدند توضیحی در جهت تکمیل کارهای آنها میدهیم.

 

حالا دخترای عزیز بهتون 5 دقیقه زمان میدهم با گروه خودتون برید یه نمونه رو بذارید زیر میکروسکوپ (درواقع آزمایش انجام بدید)و با بزرگنمایی کم اونو مشاهده کنیدو تصویری که میبینید رو واسه من ترسیم کنید( نمونه هایی مثل جلبک-پوست پیاز)._بازم هر گروهی زودتر این کارو انجام بده یه مثبت میگیری-

 

گام ششم گانیه(فراخوان عملکرد،مرحله چهارم کاوشگری):خب دختر های عزیز من مطالبی که از میکروسکوپ جمع آوری کردید و آزمایشاتی که انجام دادیدو داخل یه دفتر به صورت جدولی بنویسید

 

اجزا میکروسکوپ

 

 

مراحل کار با میکروسکوپ

 

 

فایده میکروسکوپ

 

 

جانداران میکروسکوپی

 

 

ارزشیابی تکوینی(گام هفتم گانیه تدارک بازخود):خب دخترای گلم از اینکه امروز اینقدر فعال بودید ازتون ممنونم.

 

معلم:خب میکروسکوپو دیدید.جالب بود ؟

 

فراگیران:بله خانم خیلی جالب بود.

 

حالا که اینقدر از این وسیله خوشتون اومده یه گروه بلند شه واسه من اجزا میکروسکوپو نام ببره؟

 

گروه چهارم پاسخ می دهد

 

یه گروه دیگه برای من فایده میکروسکوپو بگه؟

 

گروه دوم

 

یه گروه دیگه چگونگی کار با میکروسکوپو بگه؟

 

گروه اول

 

گروه دیگه بگه ببینیم با میکروسکوپ چه چیزهایی رو میشه دید؟ گروه سوم

 

ارزشیابی پایانی(گام هشتم گانیه ارزیابی عملکرد):(در حین دیدن کارگروهی بچه ها و پرسش تکوینی چک لیست رفتاری نیز تکمیل می شود.)خب دخترا داخل یه برگه هرچی راجع به میکروسکوپ متوجه شدید رو بنویسید و به من تحویل بدید.

 

تکلیف خلاقانه(گام نهم گانیه):دانش آموزای عزیزم برای جلسه بعد راجع به انواع میکروسکوپ ها ،تاریخچه میکروسکوپ تحقیق کنید.و چند نمونه را زیر میکروسکوپ قرار داده و با بزرگنمایی های مختلف آن را ببینید و شکل آنها را ترسیم کرده و بیاورید.