آموزش نشانه گ-فارسی اول دبستان

بازدید: 14040 بازدید
آموزش نشانه گ-فارسی اول دبستان
teach98.ir

آموزش نشانه گ-فارسی اول دبستان

روایت داستان(ایجاد انگیزه):

 

تو یک روز بارانی که صدای رعد وبرق رگبار از آسمون شنیده می‌شد دو بچه دوقلو دختر تو یک خانواده به دنیا اومدن. بچه‌ها خیلی شبیه دو برادر دوقلوشون یعنی کـ غیر آخر و ک آخر بودند. پدر ومادرشون خیلی خوشحال بودن که خدا بهشون دو دختر سالم داده بود. بعد از مدتی که دخترا بزرگ شدند. تشخیص دادنشون با برادراشون خیلی سخت شده بود حتی واسه پدر و مادرشون. اونا فقط می‌تونستن از روی صدا دخترا رو از پسرا تشخیص بدن.یک روز پدر خانواده رفته بود شهر و دو تا گلسر قشنگ واسه دخترا گرفته بود، مادرشون موهای دختراشو شونه زد و گلسر رو به موهای دختراش زد از اون روز به بعد دیگه با گلسر تشخیص‌شون راحت بود،

چون همه اونا رو به صورت گـ غیر آخر و گ آخر میدیدند.

وقتی که بزرگ شدند، کارشونو تو شهرک الفبا شروع کردند و تلفظ کلمات گاو، سگ، گوسفند، گوزن، گوش، انگشت و…..هر چی که صدای گ داشتند رو برعهده گرفتن .اینطوری شد که صدای گـ غیر آخر و گ آخر به صداهای شهرک الفبا اضافه شد.

 

ارائه درس :

 

کارت های کتاب و کارتهایی که دانش آموزان از قبل تهیه کرده بودند را به آنها نشان داده و از آنها میپرسیم که این شکلها چه هستند؟ و نشانه ی قرمز کجا قرار دارد؟سپس از آنها میخواهیم تا کارت را در تصویر بزرگ کتاب پیدا کنند.

معلم  نشانه    گ را روی تابلو نوشته و کلماتی را که دارای این نشانه هستند زیر انها می نویسد. سپس نشانه    گ را با مصوت ترکیب کرده و به صورت شعر روی تابلو می نویسد.

شعر :

هر بچه که باهوش باشه

خوب می دونه همیشه

که گ با آ چی می شه؟

هر بچه که باهوش با شه

خوب می دونه همیشه

که گ با _ چی میشه؟

و…

و در نهایت :

معلم از دانش اموزان می خواهد کتابشان را باز کنند سپس یک بار خود از روی درس میخواند و بعد از وی دانش آموزی این کار را انجام می دهد.

ارزشیابی پایانی :

 کارتهایی را به دانش اموزان داده و از انها می خواهم، کارتهایی را که دارای نشانه گ هستند را روی  تابلو بچسبانند.

سپس تکالیفی را برای منزل ارائه میدهد.