آموزش نشانه ط-فارسی اول دبستان

بازدید: 5302 بازدید
آموزش نشانه ط-فارسی اول دبستان
teach98.ir

آموزش نشانه ط-فارسی اول دبستان

روایت داستان(ایجاد انگیزه) :

ابتدا برای علاقمند کردن بچه ها به یادگیری درس داستانی را مطرح می کنیم

اعضای شهرک الفبا کم کم داشتند برای جشن الفبا آماده می‌شدند.مهمانها از دور و نزدیک دعوت می‌شدند تا خودشونو برای جشن آماده کنند. فقط سه خونه‌ی دیگه تو شهرک مونده بود که پربشه و جشن الفبا گرفته بشه. نشانه‌ای که امروز میخواست به شهرک بیاد رو قبلا صداشو شنیدین در واقع این نشانه می‌آمد که کمک حال نشانه تـ غیر آخر ت آخر باشه اما با یک شکل و نشانه دیگر بود. این نشانه فقط صداش مثل ت بود و برخلاف نشانه‌ی تـ  ت که دو برادر بودند این نشانه در هر قسمت کلمه که می‌آمد به یک شکل می‌آمد وهیچ برادری نداشت. یعنی چه در اول چه در وسط و چه در آخر به یک شکل بود. این نشانه یک دسته داشت که همیشه با او بود و تقریبا شکل ظاهری او مثل یک تیشه بود. این نشانه بجز صدای ت اسم هم داشت. بله این نشانه در شهرک الفبا به این شکل ط وارد شد.که اسمش طا و صداش ت است.

این نشانه با قطار وارد شهرک الفبا شد

و یک صندوق طلا سوغات برای اعضای شهرک با خودش آورده بود. اولین کاری که کرد مسابقه‌ی طناب کشی را در شهرک بین اعضا به راه انداخت در دست اعضا تشویق کننده یک قوطی داد تا با زدن ضربه روی قوطی‌ها نشانه‌هایی که مسابقه‌ی طناب کشی می‌کنند را تشویق کنند. و همه از ورود این نشانه خیلی خوشحال شدند، چون باعث شادی و نشاط آنها شده بود. خانه‌ی این نشانه کنار خانه‌ی ضاد بود. کلماتی که این نشانه درست می‌کرد مثل: خاطره، وطن، طوطی، خیّاط، فاطمه، حیاط، طاووس و……

آقای طا به شهرک الفبا خوش آمدید.

 

مرحله ی بعدی :

 

در این مرحله تصویر بزرگ کتاب را به دانش آموزان نشان می دهیم و از آنها در مورد آن سوالات خلاقانه ای میپرسیم سپس کارتهایی را که از قبل تهیه کردیم به آنها نشان می دهیم و از دانش آموزان می خواهیم تا بگویند نشانه ی قرمز در کجا قرار دارد و چه صدایی دارد و شبیه به کدام یک از نشانه هایی است که تا به حال یاد گرفته اند.

بعد از این مرحله بچه ها جلو می آیند و کارتها را روی تابلو می چسبانند.معلم یک بار از روی درس می خواند و دانش آموز دیگری بعد از او شروع به خواندن می کند.

 

شعر :

 

سپس شعری را می خوانیم

بچّه هامن(طا) هستم

با(تـ ت)همصداهستم

يك شكل دارم بچّه ها

مي آيم در همه جا

در هر كجا بيايم

با همين شكل مي آيم

در سر نقطه ندارم

كشيده نيست صدايم

من هستم وسط سطل

در خط وطوطي وطبل

بعد از این شعر بچه ها به وسیله ی بازی مانند قطار بازی نشانه را وارد جدول نشانه ها می کنند.