معرفی رشته-هوشبری

بازدید: 1363 بازدید
معرفی رشته-هوشبری
teach98.ir

 

معرفی رشته-هوشبری

 

مقدمه

دوره کارشناسی هوشبری یکی از دوره ‏های آموزش عالی (از شاخه‏ های پیراپزشکی) است و هدف آن تربیت نیروی انسانی کارآمدی است که هر 1 یا 2 نفر از آنها بتوانند به عنوان دستیار یک متخصص بیهوشی زیر نظر وی در یک بخش اتاق عمل انجام وظیفه نمایند. با توجه به تعدد اعمال جراحي به منظور كمك به متخصصين هوشبري تشكيل دوره كارداني و كارشناسي هوشبري و تربيت افرادي كاردان و كارشناس در اين زمينه و بكار گماردن آنها در بخش هاي هوشبري زير نظر متخصصان اين رشته مي‏تواند به استفاده بهينه از كار متخصصان بيهوشي بيانجامد.

توانایی های لازم

یک هوشبر باید توانایی های انجام احیا قلبی-ریوی ، انواع بیهوشی ناحیه و عمومی ، تنظیم و برسی گازهای خون،لوله گذاری،مطالعه و برسی پرونده ی بیمار و اقدام برای پرستاری ویژه،شناسایی و کار بادستگاه های بیهوشی،شناسایی داروهای بیهوشیو …را داشته باشد تا بتواند در راستای انجام فرایند درمانی وظیفه ی خود را به خوبی انجام دهد.به طور کل تمامی وظایف هوشبر در مراقبت از بیمار قبل از عمل،حین عمل و بعد از عمل خلاصه میشود.

مقاطع تحصیلی رشته هوشبری

این رشته در گذشته در مقطع کاردانی در ایران ارائه میشد که امروزه به کارشناسی پیوسته مبدل شده است. برای ادامه تحصیل دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد میتوانند پرستاری،آناتومی،فیزیولوژی و دیگر شاخه های پیراپزشکی را انتخاب کنند! البته مسئولین قول هایی درباره راه اندازی کارشناسی ارشد هوشبری داده اند!

بازار کار و درآمد رشته هوشبری

این روزها بازار کار هوشبری بسیار داغ بوده و بیمارستان ها و مراکز درمانی بیشتر برای جذب دانشجویان هوشبری فارغ التحصیل از دانشگاه های برتر کشور تلاش میکنند.

دروس اختصاصی رشته هوشبری

دانشجویان هوشبری باید واحد های تئوری ، عملی و کارآموزی در محیط های درمانی را بگذرانند.دروسی که در هوشبری ارائه میشود شباهت زیاد به دیگر زیرشاخه های علوم پزشکی دارد .دروسی مثل آناتومی و تشریح ، فیزیولوژی 1و 2 ، میکروب شناسی ، زبان عمومی  و اختصاصی ، واژه شناسی پزشکی ، فارماکولوژی 1و2 ، اصول پرستاری، فیزیک،اصول بیهوشی 1و2و3و4 و کارآموزی و …

دانشگاه های دارای رشته هوشبری

دانشگاه های علوم پزشکی شامل :

تهران،شهید بهشتی،ایران،کرمانشاه،بابل،البرز،گیلان،شیراز،تبریز،یزد،کاشان،ارومیه،اراک،اصفهان،جندی شاپور اهواز،مشهد،همدان،اردبیل،قزوین،بوشهر،جهرم،کردستان،بقیه الله،سمنان،لرستان،مازندران،قم،تربت حیدریه،دزفول،نیشابور،گراش،گلستان،یاسوج،فسا،اراک،زنجان،ایلام،کرمان،گناباد،رفسنجان،شهرکرد،بیرجند،

بندرعباس،ساوه،زاهدان،جیرفت،خمین،سبزوار،سیرجان،شاهرود،بجنورد،زابل،ایرانشهر

ظرفیت رشته هوشبری

در سال 93 ظرفیت این رشته حدود 1200نفر بوده است.

حداکثر رتبه قبولی در رشته هوشبری

منطقه 1: 10000 (دانشگاه علوم پزشکی گناباد)

منطقه 2: 32000 (دانشگاه علوم پزشکی شاهرود)

منطقه 3: 14000 (دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر)

 وظیفه ی “هوشبر” با “دکتر بیهوشی” متفاوت است.

یک هوشبر از ابتدا در رشته ی هوشبری تحصیل کرده و کارشناس هوشبری میشود.اما یک دکتر یا متخصص بیهوشی در رشته ی پزشکی حرفه ای تحصیل کرده و تخصص بیهوشی گرفته است.پس هوشبر ها متخصص بیهوشی نیستندو تصوراتی مبنی بر این که مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای هوشبری همان متخصصی بیهوشی است نیز تصورات غلطی هستند.