
معرفی رشته-بهداشت عمومی
بهداشت عمومی شاخه اساسی علوم بهداشتی است. دانش آموختگان آن در جهت حفاظت، ارتقاء و بازسازی سلامت افراد جامعه فعالیت میکنند. دانش آموختگان این رشته باید مجهز به مجموعهای از علوم، مهارتها و اعتقاداتی باشند که در جهت حفظ، توسعه و ارتقاء سلامت جامعه تلاش نمایند.
رسالت
رسالت رشته کارشناسی ناپیوسته بهداشت عمومی آموزش و تربیت نیروهای آشنا، معتقد و عامل به مفاهیم، مبانی و راهکارهای تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت برای جامعه – خانواده و فرد است.
چشم انداز :
فراگیرندگان ضمن تثبیت جایگاه خود در بخش بهداشت و آموزش براساس استانداردهای جهانی امکان جذب در بازار کار و رفع نیاز جامعه را ایجاد نمایند.
اهداف
آموزش و تربیت نیروهایی که
-
با آگاهی و عملکرد همسو با نیازهای محیط، جامعه، خانواده و فرد و با ارزیابی و ارزشیابی عوامل خطر و مداخله و تغییر در سطح بهداشت محیط، جامعه، خانواده و فرد آشنا باشد.
-
از چگونگی اثر گذاری عوامل انسانی، محیطی، اقتصادی و اجتماعی بر چگونگی تأمین، حفظ و ارتقاء سلامتی در سطوح مختلف آشنا باشند.
-
از چگونگی مداخله از طریق نیازسنجیها، آموزش بهداشت، کنترل اپیدمیها، مراقبت از چگونگی تغذیه و تغییر در شاخصهای سلامتی در سطح سلامت جامعه آگاهی داشته باشد.
نقشها
دانشآموختگان رشته بهداشت عمومی در حرفه آینده خود در جامعه نقشهای زیر را برعهده خواهند داشت:
-
نقش آموزشی: آموزش به افراد تحت پوشش
-
نقش پژوهشی: کمک به پژوهشهای کاربردی (HSR) در عرصههای بهداشتی کشور
-
نقش مراقبتی: شرکت در برنامههای مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح کل جامعه مانند مراقبت از رشد و تکامل کودکان، مراقبت از مادران باردار و… با عنایت به سطوح سه گانه پیشگیری
-
نقش اجرایی
تحلیل وظایف حرفهای
۱- نقش آموزشی
وظایف آموزشی دانش آموختگان این رشته در این نقش عبارتند از:
-
آموزش به کلیه افراد تحت پوشش مراکز محل خدمت دانش آموخته (کمک در آموزش بهداشت به کاردانها و بهورزان مامور خدمت در مراکز موردنظر).
-
آموزش به مادران در دوران بارداری، شیردهی، یائسگی.
-
آموزش و مشاوره پیش از ازدواج به افراد تحت پوشش
۲- نقش پژوهشی
-
کمک به پژوهشهای کاربردی (HSR) در عرصههای بهداشتی کشور
-
آموزش پرسشگران طرحهای پژوهشی
-
ارائه طرحهای پژوهشی در زمینه پژوهشهای کاربردی
-
کمک در مصاحبههای پژوهشی و گردآوری دادههای موردنیاز و تجزیه و تحلیل نتایج
۳- نقش مراقبتی
-
مراقبت قبل و بعد از زایمان مادران
-
مراقبت کودکان در دوران نوزادی، شیرخواری و قبل از مدرسه
-
پایش سلامت کودکان مدرسهای برحسب لزوم
-
کمک و نظارت در اجرای برنامه EPI, CDD, ARI, MANA
۴- نقش اجرائی
-
شرکت در برنامههای بهداشت مدارس
-
ارائه خدمات تنظیم خانواده به افراد تحت پوشش
-
نظارت بر چگونگی تشکیل و تکمیل پرونده برای خانوارهای تحت پوشش
-
نظارت بر اجرای ارجاع موارد
-
کمک به انجام سایر واحدهای مراکز بهداشتی – درمانی در موارد ضروری
-
بررسی و نظارت بر نیازهای تدارکاتی مراکز ارائه خدمات
استراتژیهای آموزشی
-
بهره گیری از استراتژی های آموزش تلفیقی (استفاده از استراتژی استاد محوری یا شاگرد محوری برحسب نیاز).
-
بهره گیری از عرصههای عملی و واقعی کار و عرصههای شبیه سازی شده
-
استفاده از شیوههای مبتنی بر مسأله (Problem Oriented) برحسب مورد و با تأکید بر پیشگیری
شرایط موردنیاز برای راه اندازی رشته
براساس ضوابط شورای ارزشیابی و گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور.
شرایط و نحوه پذیرش دانشجو
-
بهداشت عمومی
-
بهداشت عمومی گرایش بهداشت خانواده
-
بهداشت عمومی گرایش مبارزه با بیماریها
-
بهداشت مدارس
-
پرستاری دندانپزشکی
-
بهداشت دهان و دندان
-
راهنمای بهداشت عمومی
بسیار عالی