قرينه نويسي و وارونه نويسي در نوشتن

بازدید: 3131 بازدید
قرينه نويسي و وارونه نويسي در نوشتن
teach98.ir

قرينه نويسي و وارونه نويسي در نوشتن

علت ايجاد مشكل قرينه نويسي و وارونه نويسي در نوشتن چيست؟

 اين اختلال معمولا در روزهاي نخستين سال اول دبستان ممكن است در دانش آموز ملاحظه شود.

و علت آن وجود مشكلاتي در جهت يابي دانش آموز مي باشد. بدين معنا كه دانش آموز با مفاهيمي مانند بالا، پايين- چپ ،

راست -جلو، عقب- زير، و رو آشنا نيست و در زمينه تشخيص اين مفاهيم دچار مشكل است.

 راهبردهاي درماني جهت درمان و رفع مشكل :

۱- دانش آموز بايد بتواند اندام هايش را بشناسد. به اين منظور از او مي خواهيم هر اندامي را كه نام مي بريم با دستش نشان دهد.

۲- آدمكي از مقوا مي سازيم ، به گونه اي كه اندام هايش قابليت حركت داشه باشد .

سپس گردن و دست هاي آدمك را يك به يك به سمت چپ، راست، بالا يا پايين مي چرخانيم و از كودك مي خواهيم.

كه همان حركت ها را تقليد كند. با انجام اين بازي، كودك مفهوم قرينه را تشخيص داده و قادر خواهد بود

بين واژه اي كه قرينه يا وارونه آن است ، تميز قايل شود.

۳- مربي مي تواند روبروي كودك بايستد .

و هر كدام از اندامهايش را حركت دهد و كودك همان حركت ها را تكرار كند.

بديهي است كه در اين تمرين و تمرين شماره ۲ اگر بخشهايي از طرف چپ بدن مربي حركت كند.

(يعني به عنوان مثال پاي چپ مربي)، دانش آموز بايد پاي راستش را بلند كند،

يعني پايي را كه روبروي پاي چپ مربي قرار دارد .

۴-تمریناتی ساده طرح ریزی کنید در آن دانش آموز با توجه به دستور شکل های مختلف در جهت های دستور داده شده را

رنگ آمیزی نماید.

 

teach98.ir