طرح درس ریاضی دوم ابتدایی-جمع های با انتقال

امتیاز 3.44 ( 9 رای )
طرح درس ریاضی دوم ابتدایی-جمع های با انتقال

teach98.ir

طرح درس ریاضی دوم ابتدایی-جمع های با انتقال

 

 

مشخصات طرح

 

عنوان طرح: ساختن جدول جمع‌های با انتقال)تفهیم جمع با انتقال )

موضوع درس: ریاضی

پایه تحصیلی: دوم ابتدایی

اهداف:  تعمیق یادگیری جمع‌های با انتقال

روش‌های یادگیری: مکاشفه‌ای ـ همیاری (تکنیک بیندیش ـ یاری کن ـ دیگران را سهیم کن) ایفای نقش

وسایل مورد نیاز: کارت‌های رنگی در سه رنگ ، چسب ماتیکی، پاکت‌نامه، ماژیک، مدادرنگی، چوب‌های دسته‌های ده تایی و یکی که قبلاً بچه‌ها آن را تهیه کرده‌اند ـ مقوا (رنگی و سفید)، چسب رازی

حیطه‌ی یادگیری و نگرشی: افزایش رغبت دانش‌آموزان نسبت به جمع‌های باانتقال

مهارتی: بالابردن مهارت حل تمرینات جمع با انتقال

نیاز سنجی (تحلیل محتوا):

 

 اینجانب در هنگام تحلیل محتوای درس جمع‌های با انتقال که بکی از مفاهیم اساسی درس ریاضی پایه دوم می‌باشد و همیشه دانش‌آموزن پایه دوم در انجام‌دادن تمرینات این قسمت کتاب ریاضی با مشکلاتی روبرو هستند و حتی بعضی از دانش‌آموزان به این قسمت از درس ریاضی که می‌رسند نسبت به درس ریاضی علاقمندی کمتری از خود نشان می‌دهند و حتی از درس ریاضی متنفر می‌شوند با توجه به موارد فوق لازم

دیدم که با در نظرداشتن تفاوت‌های فردی و استعدادهای خاص دانش‌آموزان فعالیتی طراحی می‌کنم که مهارت انجام جمع‌های با انتقال در دانش‌اموزان افزایش یابد و آنها رغبت بیشتری نسبت به انجام تمرین‌های جمع‌های با انتقال درس داشته باشند.

زمان: ۲۵ تا ۳۰ دقیقه

تعداد دانش‌آموزان: ۹ نفر دانش‌آموز به صورت گروه‌های سه نفری

تعیین فعالیت مناسب: ساختن جدولی برای انجام‌دادن جمع‌های با انتقال و حل تمرینات تا مطالب به صورت عینی خود دانش‌آموزان و فعالیت‌های مرحله‌ای جمع‌های با انتقال را انجام دهند.

طرز کار:

 

۱ .  گروه‌بندی دانش‌آموزان

 

(به صورت تصادفی که بهترین نوع گروه‌بندی می‌باشد انجام می‌شود) به هر کدام از دانش‌آموزان یک جعبه (تخم‌مرغ لپ‌لپ) داده می‌شود که در هر جعبه شکل‌هایی مانند آجر و آب، نوشابه، بادکنک، نفت، سنگ، گازپکنیک و غیره که اسم هر شکل زیر آن نوشته شده قرار دارد و روی سه میز این کارت‌ها قرار داده می‌شود ـ مایع ـ جامد ـ گاز و ۹ نفر دانش‌آموز به صورت گروه‌های سه نفری روی میزها می‌نشینند ارتباط با، درس علوم).

۲ .  آمادگی:

 

اجرای نمایش کمک به دوست: توسط چهار نفر از دانش‌آموزانی که قبلاً توضیحات لازم به این دانش‌آموزان داده شده روزی سه گنجشک با هم حرف می‌زدند و خورشید آنها را نگاه می‌کرد یکی از آنها گرسنه بود و دانه نداشت ولی دو گنجشک دیگر هر کدام ۲۰ عدد دانه داشتند، گنجشک کوچک به دوستانش می‌گوید من گرسنه هستم آیا به من هم دانه می‌دهید شما هر کدام ۲۰ دانه دارید گنجشک نوک قرمزی می‌گوید من ۷ دانه به تو  می‌دهم

و گنجشک نوک آبی هم می‌گوید من هم ۸ دانه به تو می‌دهم به شرط اینکه اگر ما ۷ دانه و ۸ دانه به تو دادیم

شما به ما بگوئید چند دانه خواهید داشت در این هنگام گنجشک کوچولو روبه بچه‌ها می‌کند و می‌گوید بچه‌ها به من کمک می‌کنید تا من صاحب آن دانه‌ها شوم؟ بچه‌ها بله و گنجشک کوچولو منتظر می‌ماند (معلم حالا گروه‌ها با هم فکر کنید هر گروهی که جواب را بدست آورد روی کارت گروه خودشان بنویسد و زود به بچه‌گنجشک برساند تا از گرسنگی نمیرد.

(ارتباط افقی با درس هدیه‌های آسمان کمک به دوستان)معلم: آفرین بچه‌ها ما همیشه به نیازمندان کمک می‌کنیم گروه‌ها با روش‌های مختلف جواب را به دست می‌آورند مثلاً با کشیدن چوب خط //// و غیره و در آخر گنجشک کوچولو از بچه‌ها تشکر می‌کند.

۳ . توزیع وسایل:

 

که به هر کدام از گروه‌ها ۲۰ کارت رنگی، چسب ماتکی، قیچی، پاکت‌نامه، ماژیک مشکی، مدادرنگی، چوب‌های ده‌تایی و یکی و مقوای رنگی وسایل  با کمک دانش‌آموزان (نماینده گروه‌ها تقسیم می‌شود).

۴ـ سپس به بچه‌‌ها گفته می شود که بچه‌ها با وسایلی که در اختیار دارید می‌خواهیم یک جدول یکی، ده‌تایی بسازیم

 

با این تفاوت که این جدول دو تا یکی زیر هم و دو تا ده‌تایی زیر هم و دو تا صد تایی زیر هم دارد حالا روی پاکت‌های نامه (درب پاکت‌ها قبلاً بریده شده) را رنگ کنید (برای زیبایی کار) دو تا از پاکت‌ها قرمز و دو تا زرد و دو تا آبی حالا روی زردها بنویسید یکان، روی قرمز بنویسید دهگان و روی آبی‌های بنویسید صدگان سپس در سمت چپ پاکت‌ها گیره‌ها را با چسب رازی به چسبانید. به ردیف یکان، دهگان و صدگان بالا شکل خورشید و به ردیف‌های یکان و صدگان پایین شکل ماه را بچسبانید.

۵ـ در پایین هر ردیف یک لیوان یک بار مصرف (سه لیوان) را با چسب رازی به روی مقوای خود بچسبانید و در کنار آنها نیز یک گیره بچسبانید.

۶ـ حالا روی کارت‌های رنگی که در دست دارید (۲۰ کارت) از ۰ تا ۹ را دوبار بنویسید (معلم یک نمونه را نشان می‌دهد)

۷ـ سپس معلم به بچه‌ها می‌گوید در قسمت یکان بالا ۶ چوب بگذارید و در قمست دهگان آن دو بسته قرار دهید و در یکان پایین ۷ چوب ودر قسمت دهگان ان یک بسته ده تایی قرار دهید حالا عدد مربوط به دسته را از بین کارت‌ها انتخاب کرده و با گیره به کنار آنها بچسبانید. (مانند شکل پیوستی).

۸ـ معلم توضیح می‌دهد ما به هر گیره فقط یک رقم  می‌توانیم بچسبانیم

 

سپس وقتی اعداد خورشید و ماه را جمع می‌کنید اگر از ۱۰ تا بیشتر شد می‌توانید ده عدد از چوب‌ها را به یک بسته ده‌تایی تبدیل کنید و آن را در پاکت دهگان بگذارید.

۹ـ فعالیت بچه‌ها:

 

چوب‌های یکان بالا را در می‌آورند و چوب‌های یکان پایین را بیرون می‌آورند و روی هم قرار می‌دهند و آن را می‌شمارند. ۱۳ می‌شود (آنها می‌دانند که نمی‌توانند عدد دو رقمی را در لیوان‌ها قرار دهند) پس ده عدد از چوب‌ها را با نخ می‌بندند و یک بسته ده‌تایی درست می‌کنند و سه یکی را در لیوان یکی‌ها می‌گذارند و بسته‌های ده تایی را در پاکت ده‌تایی قرار می‌دهند و سپس عددهای هر قسمت را با گیره وصل می‌کنند و تمام مراحل را روی کارت انفرادی خود می‌نویسند.

۱۰ـ با انجام چند مثال دیگر این کار مثل یک بازی می‌شود و بچه‌ها از انجام‌دادن آن لذت می‌برند.

۱۱ . ارزشیابی: برای ارزشیابی این فعالیت کارت‌های انفرادی و گروهی دانش‌آموزان در معرض دید گروه‌های دیگر قرار می‌گیرد و اشکالات به دانش‌آموزان بازخورد داده می‌شود و معلم ناظر و قاضی ارزشیابی گروه‌ها خواهد بود و با حل چند تمرین و سؤال جواب معلم از سطح یادگیری و علاقمندی دانش‌آموزان به جمع‌های با انتقال ارزشیابی به عمل خواهد آورد.

 

 

 

مطالعه بیشتر