راهکارهای مدیریت کلاس
۱ . مهم ترین فاکتور معلم در اداره کردن مطلوب کلاس ، جاذبه و دافعه ی وی است.
۲ . شناسایی دانش آموزان حاشیه ساز در کلاس و توجه به رفتارهای نامطلوب و ناهنجار آنان
و آماده بودن به وقت لازم در خصوص خاموش کردن رفتارهای وی ، از جمله مهم ترین کارها برای یک معلم است.
۳ . لبخند معلم نباید به صورت قهقهه باشد.
یک تبسم ، زیباترین نگاه را در شوق و ذوق دانش آموز در کلاس از ناحیه ی معلم می افزاید.
۴ . احترام متقابل معلم و دانش آموز از فاکتورهای مهم ایجاد فضای حرمت و احترام در کلاس است.
۵ . توجه به درخواست های دانش اموزان با رعایت نوبت و نگاه عادلانه ی معلم به دانش آموزان کلاس تاثیرات مطلوب
و پسندیده خواهد داشت.
۶ . نامناسب ترین عمل معلم در خصوص تنبیه دانش آموز نابهنجار ،
خارج کردن وی از کلاس یا قرار دادن وی پشت در کلاس است. ( عادی شدن این رفتار باعث تشویق دیگر دانش آموزان برای رفتن به بیرون از کلاس و فرار از درس می شود. )
۷ . چنانچه دانش اموز را تشویق می کنید برای آن یک هدف آموزشی داشته باشید و علت را برای وی و سایرین بازگو نمایید.
۸ . سعی کنید تشویق را به شکل های گوناگون انجام دهید. ( حتی الامکان سعی شود تشویق مادی نباشد.)
۹ . بدترین تنبیه دانش آموز، تنبیه بدنی است.
یک اخم یا یک نگاه غیرعادی ممکن است تاثیر مثبتی در خاموش کردن رفتار ناپسند دانش آموز باشد.
۱۰ . لازم است گاهی اوقات معلم برخی از رفتارهای تصادفی دانش آموزان را
( مطلوب یا نامطلوب ) بدون نام بردن اسم در حضور دیگران به تحلیل و ّواکاوی بپردازد
تا سایر دانش آموزان نیز از تجربه های خود درس بگیرند.
۱۱ . به هنگام داوری بین دو دانش آموز که مشکل پیداکرده اند لازم است حتما از شرایط دعوای آن دو کسب اطلاع نمایید
تا با بی عدالتی قضاوت نکرده باشید.
( گاهی لازم است که خارج از جمع این داوری صورت بگیرد که این بسته به موضوع اختلاف و مسایل خاص ضرورت پیدا می کند. )
۱۲ . گاهی لازم است که نسبت به ناسزا گفتن برخی از دانش اموزان نسبت به هم بی تفاوت باشید
تا مساله خیلی گسترش پیدا نکند و حاد نشود.