بازی های کلاسی

بازدید: 4811 بازدید
بازی های کلاسی
teach98.ir

بازی های کلاسی

 

مقدمه


با نگرشی کوتاه بر اهمیت و نقش ورزش و تربیت بدنی در فرایند اجتماعی شدن و رشـد و تعـالی جسمی و روحی و روانی کودکان و نوجوانان می توان به جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس پی برد. بازي هاي سازمان یافته و درست طراحی شده با اهداف آموزشی و تربیتی،نه تنهابه رشـد اجتمـاعی کودکـان و نوجوانان میهن عزیزمان کمک می کند.بلکه به طور متقن نقش اساسی در قانون پذیرکردن دانش آموزان در جامعه دارد. جهت عینی کردن ارزش درس تربیت بدنی درمدارس می توان آن را یک وسیله تربیتـی مهـم دانست .


با این دیدگاه و با عنایت به محدودیت هاي مکانی و امکاناتی فراوان که براي اجـراي بـازي هـاي بیرون از کلاس پیش روي مربیان و معلمان عزیز می باشد،

برآن شدیم که در جهـت هرچـه غنـی ترکـردن ساعات درس تربیت بدنی در مدارس خصوصا در فصل سرما و مواقعی که امکان تشکیل کلاس در محوطه باز آموزشگاه میسر نمی باشد؛به تهیه و تدوین مجموعه اي از بازي ها بپردازیم که قابلیت اجـرا در داخـل کلاس را داشته باشند؛و شرایطی را فراهم سازند تا محدودیت ها،جاي خود را به فرصت ها دهند.
مجموعه گردآوري شده به مناسبت سی و چهارمین سالگرد پیروزي انقلاب اسلامی ایرانی شامل سی و چهار بازي کلاسی می باشد که با تاکید بر جنبه هاي جسمانی درس تربیت بدنی و با هداف تقویت هوش وعملکردهاي جسمانی و با استفاده از وسایل ساده و در دسترس دانش آموزان و مربیان محترم تربیت بـدنی قابل اجرا می باشند و امید آن را داریم که این مجموعه با شرکت همکاران محترم در مسابقه
بازي هـاي کلاسیو ارائه بازي هاي پیشنهادي غنی تر و کاربردي تر گردد،تا با توکل به آستان حق بتوانیم در سالی که مزین است بهسال تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانیو همگام با اجراي سند تحول بنیادین به سهم خود قدمی در جهت تحول در تربیت بدنی و جسمانی دانش آموزان عزیز ایران اسلامی برداریم.


1 . نام بازي: رد کردن کیف امدادي


هدف : همکاري و تعاون ، حس رقابت و بهبود سرعت


تعدادبازیکنان:به تعداددانش آموزان کلاس


ابزارلازم:توپ مدیسینبال یاکیفی بزرگ ویاکیسه شنی


سن بازیکنان:محدودیت سنی ندارد.


شکل بندي:به صورت نیمکت هاي کلاس


شرح بازي: دانش آموزان را به تعداد ردیف نیمکتهاي کلاس به چند گـروه مساوي تقسیم می کنیم . توپی نسبتا سنگین (مدیسنبال) کیفی بـزرگ و یـا کیسه اي شنی را به اولین نفرات هرگروه داده و از آنها میخواهیم که بـا رد کردن شئ مزبور به افراد گروه خود بازي را بصورت امدادي شروع کننـد .
گروهی که توپ را سریعتر به آخرین نفر خود برساند یـک امتیـاز خواهـد گرفت . تیمی که در مدت زمان کمتري مجموع امتیازاتش به حد مشخصی برساند به عنوان گروه برنده شناخته خواهد شد .

2 . نام بازي : رد کردن کلاه


هدف : دقت و هوشیاري و بهبود سرعت دسـت،بهبودفاکتورهاي آمـادگی


جسمانی،ایجادهیجان ونشاط


تعدادبازیکنان:به تعداددانش آموزان کلاس


ابزارلازم:کلاه یاهرشی دیگرمثل شال گردن


سن بازیکنان:محدودیت سنی ندارد.


شکل بندي:به صورت نیمکت هاي کلاس یابه دلخواه معلـم بـه صـورت ایستاده


شرح بازي: مربی کلاهی رابرسراولین نفرردیـف جلـویی کـلاس قرارمـی دهـد.وازاومــی خواهدکــه پــس ازشــروع بــازي کـلاه رابرســرنفرکناري قراردهدو…پس ازگذشتن وقت مشخصی )مثلا20ثانیه(کلاه برسرهربازیکنی باشداوازبازي خارج می شودوبایدهرجریمه ورزشی که معلم می گویدانجام دهد.مثلا5تادرازنشست -5تابشین پاشو-5تاشنا-5تـالی لـی-5تـاکلاغ پـر- تکراریک جملـه خنـده داردرحـین حرکـت دروسـط کـلاس یادرحالـت ایستاوبدون حرکت ،یاهرکاري که به نوعی باعث نشاط وهیجان بین دانـش آموزان شودمثلا5بارگرمکن ورزشی ات رابپوش ودربیاروغیره درضمن معلم می تواندبنابه سطح آمادگی جسمانی دانش آموزان ازدانش آموزان اخراجی
بخواهدتمام حرکات راپشت سرهم اجرا کنندیافقط یک حرکت رابـه عنـوان جریمـه انجام دهندهمچنین معلم می تواندجهت ایجادهیجان بیشـتردربازي ازنفـرات اخـراج شده جهت تعیین جریمه نفرات اخراج شده بعدي استفاده نمایدالبتـه بهتراسـت ایـن کاربانظارت معلم انجام شود.بازي تامشخص شدن نفرنهایی ادامه دارد.


3 . نام بازي:بیا فراموش نکنیم (نام قبلی را فراموش نکرده)


هدف: چابکی، سرعت انتقال، پرورش دقت،ایجادهمکاري وتعاون


تعدادبازیکنان:کلاس دردوگروه


ابزارلازم:اشیاموجوددرکلاس


سن بازیکنان: 9تا11سال


شکل بندي: نشسته سرجاي خود


شرح بازي:
با فرمان مربی، نفر اول یک گروه برخاسته به سرعت حرکت میکنـد و بـه یکی از اشیاء داخل کلاس دست زده )یا اشاره میکنـد( و نـام آن را بلنـد میگوید و برجایش برمیگردد و بعد ازنشستن او نفر بعدي بلافاصله عمل او را تکرار میکند و با این تفاوت که او باید اول نام شییء را که نفر قبلی برده تکرار و سپس نام شیء دیگري را به آن اضافه کند. بازي تا وقتی که نفرات گروه بتوانند بدون اشتباه اسامی اشیاء را تکرار کنند، ادامه مییابد. وقتی که
یکی از نفرات دچار اشتباه شد، نوبت گروه دوم فرا میرسد. تعداد اشیاء نـامبرده شده به حساب امتیاز گروه اول گذاشته میشود مثلاً اگر گروهی توانست نام پنج
شی را پشت سر هم بگوید و ششمین نفر دچار اشتباه شد پنج امتیاز به حساب او گذاشته میشود. بازي در پنج مرحله انجام میگیرد. در پایـان گروهـی که داراي امتیاز بیشتر باشد برنده بازي محسوب میگردد.


نکته:ب
راي اینکه همه بچه هاي در بازي شرکت داشته باشند نوبت بعدي هر گـروه باید از فردي شروع شود که در نوبت قبلی دچار اشتباه شده است.

4 . نام بازي:دوچرخه سواري


هدف: استقامت عضلات دست وایجادهماهنگی عصبی عضلانی


تعدادبازیکنان:به دلخواه


ابزارلازم:میزهاي کلاس


سن بازیکنان:9تا13سال


شکل بندي:دلخواه


شرح بازي: تعدادي از دانش آموزان در فواصل بین میزهاي کلاس قرار می گیرند و پس از فرمان مربی دست خود را بر روي طرفین دو میز کناري می گذارند و پاها را از زمینباند کرده و حرکتی شبیه پا زدن دوچرخه سـوار را تقلید می نمایند. دربین افراد مزبور شخصی که استقامت و بردباري بیشتري از خود نشان دهد و از سایر افراد بیشتر پا بزند برنده خواهـد بـود . بـازي دوچرخه سوار را می توان در گروههاي مختلف اجرا کرد و نفر نهایی کلاس را از طریق رقابت بین نفرات اول گروهها مشخص کرد .همچنین معلم مـی تواندجهت تقویت همـاهنگی عصـبی عضـلانی شـکل مسـابقه راسـخت
ترکنـدمثلاازدانش آمـوزان بخواهـددرحین پـازدن حرکـت سـربه طـرفین یابالاوپـایین رانیزبـه آن اضــافه کننـدیادرحین انجــام حرکـات پاوسـریه شعاریاجمله ورزشی راهم تکرارکنند).البته کسی که بتواندبه صورت صحیح ایــن ســه کاررابــاهم انجــام دهــدازهماهنگی عصــبی عضــلانی بــالایی برخورداراست.


5 . نام بازي :بازي باحروف


هدف:تقویت سرعت عمل وچابکی ؛تقویت قدرت عضلات پا،تقویت حس
همکاري وتعاون


تعدادبازیکنان:کلاس دردوگروه بابیشتر


ابزارلازم:تعدادي مقوادرابعادکوچک ؛تعدادي گیـره یاسـطحی مسـطح بـه تعدادگروه ها؛یک طناب براي نصب به دیوار؛ماژیک


سن بازیکنان:9تا18سال


شکل بندي:ندارد


شــرح بــازي:

درایــن بــازي بــه تعــدادتیم هــا)اگربــازي گروهــی اجراشــود(یــانفرات)اگربــازي انفــرادي اجراشــود(جملــه یاکلمــه (ترجیحاورزشی)تعیین می کنیم.تک تک حـروف جمـلات یاکلمـات رابـه صورت مجزاروي هرمقوابه صورت درشت بایک ماژیک می نویسـیم بایدتوجـه داشت که جملات انتخابی براي همه نفرات یاگروه هایکسان باشد.مثلامـی تـوان ازدوجملــه (انقــلاب ماانفجــارنوربود)و(ســلامتی ونشــاط بــاورزش)اســتفاده کرد.مقواهارادریک گوشه کلاس قرارمی دهیم وازدانش آموزان می خـواهیم کـه هربارباطی کردن مسیریکی ازمقواهاراکه شامل حـروف مـی باشـندبرروي سـطح صاف قراردهندیابایک گیره به طناب متصل به دیواروصل کنندتازمانی که جملـه موردنظرکامل شوددرضمن مسیري که بایدطی شودشامل چندمانع است که دانش آموزان بایدبه صورت مارپیچ آن راطی کنندوپس ازآن درایستگاه بعدچندحرکت بشین پاشوراانجام دهندسپس مقواهارادرمحـل صـاف قراردهنـد.هرگروهـی کـه درزمان کمترموفق به کامل کردن جملات شودبرنده خواهدشد.


6 . نام بازي:قایق بادي


هدف: استقامت و افزایش حجم دستگاه تنفسی


تعدادبازیکنان:2یا4نفر


ابزارلازم:قایق کاغذي یاتوپ پینگ پنگ یاهرشی دیگر


سن بازیکنان:8تا18سال


شکل بندي:به شکل اطراف میز


شرح بازي: مربی بر روي میز تحریریک قایق کاغذي قـرار مـی دهـد و از دانش آموزانی که پیرامون آن قرار گرفته اند می خواهد که با فـوت کـردن قایق را بسوي منطقه دیگران برانند. دانش آموزان همزمان با اینکه قایق را از خود دورمی کنند ضمنا مانع از آن می شوند که از منطقه آنها به پایین سقوط کند. سقوط قایق از هرمنطقه منجر به خارج شدن شخص مربوطه می گردد.
بازي به همین ترتیب ادامه پیدا می کند تا نفر نهایی هرگروه مشخص گردد. با رقابت بین نفرات اول گروهها بازیکن ممتاز کلاس شناخته خواهد شـد. مربی می تواند به جاي استفاده از قایق کاغذي از اشیاي دیگري مانند توپ پینگ پنگ استفاده کند.


7 . نام بازي :بلند شدن و نشستن


هدف:تقویت قدرت شناخت وسرعت عکس العمل


تعدادبازیکنان:به دلخواه یاهمه دانش آموزان


ابزارلازم: ماژیک یاهرشی دیگر


سن بازیکنان:8تا18سال


شکل بندي:دلخواه


شرح بازي:
به بچه ها چند عدد رو یادآور می شوید. هر وقـت شـنیدیدیک، دسـت راسـتتون رو بلند کنید، با شنیدن عدد دو، دست چپتون رو بلند کنیـد، بـا شـنیدن عـدد سـه، بلنـد بشوید و با شنیدن عدد چهار بشینید. که گه گداري که حواسشون نبود و یا ایـن کـه ناخودآگاه بعضی ها از جاشون بلند می شوند، این بازي رو اجرا میکنند و بچه ها هـم به همدیگه تذکر می دهند که عدد ها رو اشتباه نکنند )چون بین دو ردیف مسابقه مـی گذاریم که کدوم ردیف دیر تر دچار اشتباه میشه(. بازي دیگري که در بخش نشستن و بلند شدن قرار می گیردو به صورت رقابتی اجـرا می گردد، نشستن و بلند شدن با نگاه کردن به ماژیک.
دو ماژیک،یکی در دست راست (آبی) و دیگري در دست چـپ(قرمـز) گـرفتم و بـه بچه ها می گوییم اگه سر ماژیک دست راست رو بلند کردم دستهاتون رو ببرید بـالا و اگه سر ماژیک دست راست)آبی( رو پایین آوردم دست هاتون رو بیارید پایین.
و اگه سر ماژیک دست چپ (قرمز) رو بالا بردم، خودتون بلنـد بشـید و اگـه پـایین آوردم، بشینید.ضمن این که اگه هر دو ماژیک بلندمی شوند، بچه ها هم باید دستشون رو بالا ببرند و هم خودشون در حالت ایستاده باقیبمانند و در این بـین در هـر ردیـف بعضی از بچه ها که دچار اشتباه شوند نوعی نشاط در کلاس حاکم می شود.


8 . نام بازي :کشیدم کش آمد


هدف :تقویت عضلانی وعکس العمل بدن و تقویت هوش


تعداد بازیکنان : گروههاي چهار یا شش نفري


ابزار لازم :چیزي لازم نیست .


سن بازیکنان:8تا15سال


شکل بندي:خطی


شرح بازي:
در این بازي یکنفر از افراد که قوي هیکل است بعنوان مادر یا سرگروه تعیین می شود وبقیه بترتیب قد پشت سر او قرار گرفته ومحکم کمر نفـر جلـوئی خود را میگیرند نفري که پشت سر مادر قرار گرفته (نفـر دوم )مـی گویـد
(میروم هیزم بیاورم )وبقیه بچه ها همصدا گفته اورا تکرار می کنن .مادر می گویید )شما هم بروید (آن ها پاسخ می دهند )تیشه ماکندتر است (مادرمی گویید )بپرید تا تیز شود (وآنها همگی می پرند سپس مادر می گویید) بروید هیزم بیاورید (آنها پاسخ می دهند )طنابمان کوتاهتر اسـت (مـادر میگویـد )بکشید تا دراز شود (وبچه ها به دستور مادریا سرگروه محکم وسـریع تـر همدیگر رابه عقب می کشند. در این هنگام چنانچه یک نفر از بچه ها دستش رها شود بعنوان بازنده از بازي بیرون می رود وبازي دوباره مثل قبل اما بـا یک نفر کمتر ادامه پیداکند تا آخرین نفر بعد بازي با گروه دیگر شروع می شود درپایان به نفرات برترهرگروه امتیازداده می شود.

9 . نام بازي:دستمال یاکلاه ربودن


هدف بازي : افزایش استقامت عضلانی وچابکی


تعداد بازیکنان : هر گروه ده یا بیشتر


ابزار لازم : تعداي دستمال یا کلاه


سن بازیکنان:7تا18سال


شکل بندي:دایره وار


شرح بازي:
در این بازي دانش آموزان به شکل دایره بصورت چمباتمه می نشینند .ویک نفر بعنوان) رباینده کلاه (شروع کننده بازي در بیرون محوطه دایره شکل راه میرود ودانش آموزان دیگر بادست دستمال یا کلاه خودرا می گیرد ومواظب کلاه خود هستند .فرد بیرون محوطه در یک فرصت مناسب دستمال یا کلاه یکی از دانش اموزان را ربوده به دور محوطه دایره اي شکل فرار می کنـد.

صاحب کلاه باید فرد رباینده را تعقیب کند تااورا بگیرد .اما رباینده دستمال فورافرار کرده وجاي آن دانش آموز را می گیرد . وبازي به همـان شـکل ادامه مییابد تا تمام دانش آموران در بازي شرکت کنند.

 10 . نام بازي: شاه ودلقک


هدف:تقویت فاکتورهاي آمادگی جسمانی بـه دلخـواه معلـم_ایجادنشـاط وهیجان


تعدادبازیکنان:گروه هاي 5تا6نفر
ه


ابزارلازم:یک جعبه کبریت


سن بازیکنان:8تا18سال


شکل بندي:دایره وار


شرح بازي:
این بازي به این صورت اجرامی شودکه کلمات شاه ؛دلقک؛ چیستان ورزشی ؛پوچ،تکراریک جمله وغیره رابرروي هرکدام ازشش ضلع یک قوطی کبریت خالی می نویسیم داخل قوطی کبریـت هـم چندچیسـتان ورزشـی بـرروي کاغذمینویسیم وقرارمی دهیم کسی که قـوطی رامـی اندازدباهربارانـداختن قوطی باتوجه به کلمه اي کـه مـی آیدبایـداعمال خواسـته شـده راانجـام دهدمثلااگرشاه آمدمی تواندهرفردي راکه خواست ملزم به اجراي هرحرکت ورزشی کندیاباآمدن دلقک هرفردي راملـزم بـه اجـراي یـک شـیرینکاري کندوباآمدن چیستان ورزشی ازداخل قوطی یک چیستان برداردوازفرددلخواه سوال کندوغیره .


11 . نام بازي:سلام سلام


هدف :کنترل تنفس وبالابردن قدرت بدنی وتقویت عضلات پا


تعداد بازیکنان :به هر اندازه


ابزارلازم:وسیله اي نیاز نیست.


سن بازیکنان:9تا13سال


شکل بندي:به شکل مربع


شرح بازي:
یک مربع به اندازه دومتر دردومترمربع در قسمت خالی کلاس می کشیم .یک نفر در داخل مربع وبقیه در دور مربع می ایستند آن دانـش آمـوزي کـه در داخل مربع است .با سلام سلام گفتن وبا یک پا (لی لـی )از داخـل مربـع خارج می شود و آن نفراتی را که دور مربع هستند دنبال مـی کنـد واگـر دستش به یک نفر از آنها خورد باید آن دانش آموز خودش را در داخل مربع برساند . واگر احیانا
نتوانست این کار را انجام بده از بازي بیرون می رود اما با رساندن خود به داخل مربع وبا گفتن (سلام سلام )وبا یک پـا بیـرون آمده بچه هاي دورمربع را تعقیب میکند وبچه ها آرام روي خط مربع حرکت میکنند تا دست آن فرد به آنها نخورد . اگر فرد تعیب کننده پایش به زمـین خورد یا اینکه سلام گفتن یادش برود.باید دوباره از وسـط مربـع بـازي را شروع کند .


12 . نام بازي:انداختن توپ به سبد


هدف: دقت وتمر کزحواس ، هماهنگی چشم بادست


تعداد بازیکنان : بصورت گروهی چهار تا شش نفري


ابزارلازم : به تعدا گروه ها سبد وتوپ یاحلقه پلاستیکی


سن بازیکنان:7تا18سال


شکل بندي:به صورت خطی


شرح بازي:دانش آموزان بصورت گروههاي چهار یا شش نفر تقسیم میکنیم .درکنار دیوار دو عدد سبد قرار داده از گروهها می خواهیم که توپ هـا را داخل سبد بیندازند. هرگروهی که بیشترین توپ را داخل سبد بیندازد تشویق وبرنده محسوب می شود . بعد گروههاي بعدي به همان صـورت بـازي را ادامه می دهند.
نکته :می توان به جاي انداختن توپ ازحلقه پلاستیکی هم استفاده کردبه این
صورت که حلقه هابه داخل یک میله انداخته شوند.

13 . نام بازي: گوشه


هدف : گرفتن خانه براي خود ،دقت وسرعت


تعداد بازیکنان : هفت نفر


ابزارلازم:گچ


سن بازیکنان:9تا18سال


شکل بندي:به صورت چهارگوشه


شرح بازي:
درداخل کلاس یک مربع را با گچ به اندازه چهار در چهار) 4در( 4رسم می کنیم . درابتدا تمامی افراد بیرون مربع قرار می گیرند. و با سوت فرد بیـرون شکل بسوي میدان می دوند هر کس زود تر به هر گوشه )خانه (یا مستطیل رسید آنجا را تصرف می کند .دونفر بیرون با قی می مانند وبه فکر تصـرف گوشه هاي دوستان خودشان هستند .درهر 30ثانیه مکان ها عوض می شوند
.آن دانش آموزدر وسط بدون گوشه مانده است می تواند در موقع جابه جا شدن دوستان گوشه آنها را بگیرد. خانه خود قرار بدهد .فردي که بدون خانه مانده بازنده ودو نفر دیگر به وسط بازي می آیند بازي ادامه می دهند.


14 . نام بازي: دارت


هدف:تقویت نشانه گیري وقدرت تمرکز؛هماهنگی چشم بادست


تعدادبازیکنان:به تعداددارت هاي موجود


ابزارلازم:دارت مغناطیسی یا دارت پارچه کشمیري و توپ مخصوص .


سن بازیکنان:9تا18سال


شکل بندي :به دلخواه


شرح بازي:
دانش آموزان به ترتیب به سمت دارت نشانه گیري می کنندبااین توجه کـه هدف گیري به دایره هاي نزدیک به مرکزامتیازبیشتري دارد.جمـع امتیـازات هرنفرکه بیشترباشدبرنده آن فردبرنده خواهدبود.


نکته:1این بازي به صورت گروهی هم قابل اجرامی باشدبه این صورت که جمع امتیازات نفرات هرگروه که بیشترباشدآن گروه برنده بازي خواهدبود.

نکته :2براي سنجش میزان دقت بیشتردانش آموزان می توان بازي رابه ایـن صورت انجام دادکه هرنفرپس ازچنددورچرخیدن به دورخود پرتاب دارت راانجام دهد.

15 . نام بازي:بیا غافل نباشیم


هدف: ایجاد هماهنگی بین اعصاب و عضلات بدن، دقت و هشیاري و تقلیل  چالاکی


تعداد بازیکنان : 10الی 40نفر


ابزار لازم : یک عدد طناب به طول 4الی 5متر و یک عدد
توپ یا چیـزي مشابه آن


سن بازیکنان : 8الی 12ساله


شکل بندي: درفضایی که حداقـل 10 × 15مترباشـدبه طورمثـال کـلاس خلوت


شرح بازي : در کلاس دایره اي نسبتاً بزرگ به شعاع 3الی 4متر رسم می نماییم. آن گاه ، بازیکنان طوري که فاصله ي آنان از یک دیگر مساوي باشد ، هشیارانه بر محیط دایره به طور ایستاده قرار می گیرند. مربی توپی را بر سر طنابی که طول آن تقریباً مساوي با شعاع دایرهاست ، وصل کرده و سر دیگر طناب را در دست گرفته و حرکت دورانی را به آن اعمـال مـی کنـد ، بـه طوري که توپ با فاصله ي کمی از سطح زمین بر روي محیط دایره دوران کند و بازیکنان موظفند با دقّت و هوشیاري کامل، هم زمان با رسیدن توپ به نزدیکی پاي خود جهش کنند، تا جایی که توپ و طناب از زیر پاي شان عبور کند. یعنی ، سعی بر این داشته باشند که توپ و طناب به پـاي شـان اصابت نکند.


بازي هاي کلاسی


بازیکنانی که اعصاب و اعضاي بدن شان هماهنگی لازم را ندارد ، با توپ برخورد نموده و باعث برکناري آن ها خواهد شد. این بازي به همین ترتیب ادامه پیدا می کند ، تا غافلین از بازي کنار گذاشته شوند و بالاخره ، آخرین فرد باقی مانده به عنوان بازیکن هوشیار مشخص می گردد. در ایـن بـازي شعاع دایره و طول طناب به تعداد بازیکنان و ارتفاع توپ دورانی از سـطح زمین به سنّ آن ها بستگی دارد. این بازي را می توان به شکل دیگري نیـز اجرا کرد. به این ترتیب که ، به جاي آرایش دایره اي، تمامی بازیکنان را در یک ستون آرایش داد و با غلتاندن توپ به سوي ستون بازیکنان را وادار به جهش کرد ، تا توپ از زیر پاي شان بگذرد.
نکته : نتیجه مهم بازي فوق این است که باعث دقت و هوشیاري در کودکان شده و عادات ناپسند غفلت را در آنان از بین می برد و ضمناً ، با شناسایی بازیکنان ضعیف می توان با انواع بازي ها مانند طناب بازي هماهنگی هاي لازم را بین پاها و دست ها و چشم ها تقویت نمود.


16 . نام بازي:موش برو تله بسته شد


هدف: هماهنگی با گروه ، سرعت و تحرك، سرگرمی


تعدادبازیکنان : تمامی دانش آموزان


ابزارلازم :وسیله ندارد


سن بازیکنان:7تا12


شکل بندي:دایره وار


شرح بازي :
نصف کودکان در دایره اي دست به دست هم می ایستند.
بقیه کودکان با فاصله 1/5متر از محیط دایره اول دور آنها قرار می گیرند. با سوت مربی کودکان در دو دایره و در جهت مخالف هم دور مـی زننـد و مـی خوانند :
منم موش منم موش منم حیوان باهوش
پیشی دشمن جونم همه اش ورد زبونم
از گربه گله دارم هراس از تله دارم
بایک لقمه پنیرم به هر دامی اسیرم
شعر که تمام شد و به کلمه اسیرم رسیدند کودکان ) تله ( دستهاي خـود را بـالا می برند و کودکان دایره بیرونی ) موش ها ( از فاصله بین کودکان تله به داخـل تله می روند و اداي موش ها را در می آورند.پس از لحظلاتی مربی فرمان بسـته شدن تله را می دهد .دست کودکان تله به هم قفل می شود.اگر کـودکی در تلـه مانده جزء تله می شود و از تعداد موش ها کم می شود این بازي ادامه مییابد تا همه موشها به تله بیفتند.


17 . نام بازي: موشک بازي


هدف:افزایش سرعت وانعطاف دست ایجادنشاط وهیجان


تعدادبازیکنان:به صورت 2نفره یاگروهی درقالب همه کلاس


ابزارلازم:تعدادي موشک کاغذي


سن بازیکنان:7تا18سال


شکل بندي:درقالب ردیف هاي کلاس دردوردیف


شرح بازي:
دراین بازي کلاس به 2گروه تقسیم می شودبه هرگروه تعداد10عددیابه دلخـواه موشک کاغذي می دهیم باشروع زمان وبه فرمان شـروع معلـم دانـش آمـوزان شروع به پرتاب موشک به سمت هـم مـی کننـددرپایان وقـت هرگروهـی کـه تعدادموشک کمتري درمکان خودداشته باشدبرنده خواهدبود.


18 . نام بازي: موانع


هدف: افزایش دقت وهماهنگی اعضاي بدن باهم؛حفظ تعادل اشیا


تعدادبازیکنان:به تعدادداوطلبین


ابزارلازم:چندقاشق پلاستیکی به تعدادداوطلبین ؛یک یاچندتوپ پینگ پنگ


سن بازیکنان:9تا18سال


شکل بندي:به صورت گروهی یاانفرادي


شرح بازي:
بازي به این صورت اجرامی شودکه یک قاشق پلاسـتیکی دردهـان یـک دانـش آموزمی گذاریم ودرداخل قاشق یک تـوپ پینـگ پنـگ قرارمـی دهـیم دانـش آموزبایدباشمارش هاي یک ویک ویک
دو و دو و دوتاده و ده وده بقیه دانـش آموزان ازبین موانع)
ردیف میزهاي کلاس (یـاموانع دیگرنظیرچندبشـین وپاشـوبه سمت تخته سیاه کلاس حرکت کندهرکس که این مسیرراسریع ترطی کندبـدون این که توپ ازداخل قاشق بیفتدبرنده بازي خواهدشد.

بازي می تواندبه صـورت گروهی وهمزمان باچندنفراجراشودبدین صورت کـه هرگروهـی کـه اعضـاي آن سریعتراین مسیرراطی کندبرنده خواهدشد


نکته:1اگرتوپ درحین طی کردن مسیرازداخل قاشـق بیافتـددانش آموزبایـدتوپ رابرداردوداخل قاشق بگذاردوبعدمسیرراادامه دهـدواین کاررابایـدخودش انجـام دهدوبقیه اعضاي گروه نبایدبه اوکمک کنند
نکته:2درپایان شمارش هاي یک ویک ویـک ،دو ودو ودو بقیـه دانـش آمـوزان بهتراست زمانی که بـه شـماره 10رسـیدندیک شعارورزشـی یاجملـه )انقـلاب ماانفجارنوربود(تکرارشودودوباره شمارش تکرارشود.

 


19 . نام بازي : حلقه و شانس


هدف: تقویت فاکتورهاي آمادگی جسمانی افزایش دامنه حرکتی مفصـل
مچ دست-ایجادنشاط وهیجان


تعداد بازیکنان : به تعداددانش آموزان کلاس


ابزارلازم: گچ ’ توپ پینگ پنگ ’ دانش آموزان


سن بازیکنان:7تا13سال


شکل بندي:به صورت گروه هاي چندنفري


شرح بازي:
با استفاده از گچ 5دایره روي زمین می کشیم . به طوري که دایره هـا روي یک خط مستقیم بگیرد و فاصله هاي بین آن ها 20سانتیمتر باشد . عددها را با اختلاف 5تا فاصله می نویسیم . مثـل: 25 ’ 20 ’ 15 ’ 10 ’5سـپس دانش آموزان را در گروه هاي 4نفري تقسیم می کنیم و به ترتیـب از هـر گروه می خواهیم تا در فاصله ي یک متري پشت حلقه اول قرار بگیرد . بعد
توپ را به او می دهیم و او آن را بدون حرکت تمام دست و فقـط بـا حرکت مچ دست درون یکی از دایره ها می اندازد درون هردایره یک قرعه قرارمی دهیم که قرعه هامی توانندبنابه خواست معلم چنـدحرکت ورزشـی یاانجام شیرین کاري باشد. پس از محاسـبه ي امتیازهـا توسـط یکـی از اعضاي گروه هر گروهی که بالاترین امتیاز را کسب کرده باشد برنده است .


20 . نام بازي :بولینگ


هدف : هماهنگی چشم بادست، تقویت نشانه گیري،تقویت عضلات دست


تعدادبازیکنان:همه دانش آموزان


ابزارلازم:تعدادي شیشه نوشابه بزرگ ومقداري خاك،یک تـوپ پلاسـتیکی کوچک
سن بازیکنان:9تا18سال


شکل بندي:به صورت گروهی یاانفرادي


شرح بازي:
مقداري خاك یاماسه یاآب رادرون یک شیشـه پلاسـتیکی نوشـابه بـزرگ میریزیم ودرب آن رامحکم می بندیم وآن رابه عنوان هدف برروي سـکوي جلوکلاس قرارمی دهیم وازدانش آمـوزان مـی خـواهیم کـه بایـک تـوپ پلاستیکی کوچک به سمت هدف پرتاب کنند.هرنفرسه پرتاب می تواندانجام دهدکســــی کــــه بــــااولین پرتــــاب بتواندشیشــــه نوشــــابه رابیانـدازد3امتیـازمیگیردهمچنین کسـانی کـه بـادومین وسـومین پرتــاب بتوانندشیشه نوشـابه رابیاندازندبـه ترتیـب 2و1امتیـازمی گیرنـددرمجموع افرادیاگروهی که مجموع امتیازات آنهابیشترازسایرین باشدبرنده خواهندشد.
نکته:براي سخت ترشدن بازي وسـنجش میـزان همـاهنگی چشـم بادسـت وتقویت آن می توان ازدانش آموزان خواست که پس ازچنددورچرخیدن به دورخودحرکت پرتاب راانجام دهند.

 

21 . نام بازي :چرخ خاك کشی


هدف : تقویت عضلات دست ،کتف و کمر


تعدادبازیکنان:همه دانش آموزان کلاس


ابزارلازم:ابزارخاصی لازم نیست.


سن بازیکنان:9تا15سال


شکل بندي: دوبه دو


شرح بازي: هم بازي هاپشت سر هم می ایستند نفر جلـو دسـت هـایش را صاف روي زمین می گذارد . نفر پشت سري پاي او را از مچ یا زانو گرفته از زمین بلند می کند ، نفر جلویی که روي دست هایش قرار گرفته با دست هاي خود به طرف جلو حرکت می کند هم بازي هاپشت سراو راه می روند. تکرار همین عمل با تغییر جا ادامه می یابد.درنهایت دانش آموزي که مدت زمان بیشتري روي دستهایش بتواندراه برودبرنده می شود.


نکته:1براي جالب ترشدن این بازي ازدانش آموزبخواهیددرحین راه رفـتن
یک جمله خنده دارراتکرارکند.


نکته-2ازدانش آموزان بخواهیدبااحتیاط پاهاي دوسـت خودرابگیرنـدواین
حرکت راانجام دهند.


22 . نام بازي:گوش کن و انجام بده


هدف:شناخت وارزشیابی آموخته هاي دانش آموزان(شناخت نوع حرکـات ورزشی)


تعدادبازیکنان:همه دانش آموزان کلاس


ابزارلازم:نیازبه ابزارخاصی نیست.


سن بازیکنان:8تا15سال


شکل بندي:به دلخواه


شرح بازي:
دانش آموزان به دو دسته تقسیم می شوند. از هر گروه می خواهیم تاباشنیدن نوع خاصی ازکلمات یک نوع ازحرکات ورزشی راانجـام بدهنـد.بـه ایـن صورت که مثلایک گروه )گـروه انعطـاف( وگـروه دیگـر)گـروه جنـبش( نامگذاري می شوند.معلم هرگاه کلمه انعطاف رابه زبان آوردگروه انعطـاف بایدیک حرکت انعطافی ازخودنشان دهندوآن حرکت راتـا5شـماره انجـام دهندوگروه جنبش بایدحرکت درجازدن راانجام دهدوهمزمان جمله )سلامتی ونشاط باورزش (راتکرارکنند.بالعکس هرگاه معلم کلمه جنبش رابـه زبـان آوردگروه جنبش بایدیک حرکت جنبشی انجام دهندوگروه انعطاف حرکـت درجازدن راانجام دهندوهمزمان بادرجازدن یک جمله ورزشی دیگریاجملـه اي نظیر)انقلاب ماانفجارنوربود(رابه زبان آورند.بایدتوجه کردکه هرگـروه نبایدحرکت تکراري انجام دهددرصورت تکراري بودن حرکـت آن گـروه حذف می شودوگروه دیگربرنده می شود
.


23 . نام بازي:بشین و پاشو


هدف: تمرکز حواس و بهبود سرعت عمل ها


تعداد بازیکنان: به تعداد افراد داوطلب


ابزار لازم: ندارد


سن بازیکنان:7تا 18ساله


شکل بندي:خطی یادایره وار


شرح بازي: بازیکنان در محوطه نزدیک به هم می ایستند.مربی کلماتی مانند بشین ، پاشو ، نشین ، پانشو را ادا می کند و آنها موظف به اجراء حرکـات مربوطه هستند .تأخیر و اشتباه در اجراء به منزله ي خطاست و بازیکن خاطی خود به خود از بازي خارج می شود . لازم به ذکر است که لفظ » نشـین « مفهوم » پاشو یا ایستاده بمان « را و لفظ » پا نشو « مفهوم » بشین یا نشسته بمان « را می رساند.
نکته: این بازي هماهنگی و تطبیق رفتاري را با یک گروه اجتمـاعی ایجـاد نموده و دانش آموزان با انجام این گونه بازیها همیشه سعی در تقلیل خطاها دارد.

 

24 . نام بازي :یک قل دوقل


هدف:تقویت دقت وتمرکز؛هماهنگی عصبی عضلانی انگشتان دست


تعدادبازیکنان:گروه هاي 4یا5نفري


ابزارلازم:پنج سنگ


سن بازیکنان:10تا18سال


شکل بندي:دایره وار


شرح بازي:
در این بـازي پنج سنگ منـاسب به اندازه یک حبه قند یـا فنـدق انتخـاب نموده آنگاه قرعه کشی را انجام می دهند به ترتیب قرعه، اولین فرد بازي را شروع می نماید.
1) اول سنگها را به زمین می اندازند و سپس یکی از آنها را برداشته با بالا انداختن آن یک به یک سنگهاي روي زمین را بر می دارد بلافاصـله سـنگ پرتاب شده به طرف آسمان را می گیرد. اگر موفق شد تمام سنگها را بگیـرد و حتــی یک قطعه نیز به زمین نیفتد، بازي را ادامه می دهد و گرنه کار را به نفر بعدي واگذار می کند.
2) در مرحله دوم تعداد چهار سنگ را به زمین می اندازد و به عـدد دو تـا دوتا بر می دارد.
3) در مرحله سوم چهار سنگ را انداخته سه سنگ را یک جا و یکی را بـه
تنهایی برمی دارد.
-4دوباره چهارسنگ را بر زمین می اندازد و آنها را بـا هم برمی دارد.


بازي هاي کلاسی


5)جاي سنگها را با حرکت انگشتان عوض کرده و دوتا دوتا برمی دارد.
6) چهارسنگ را ردیف نموده و یک سنگ را در دست نگه مـی دارد و بـه سایر بازیگران می گوید:
شاه سنگرا برگزینند. در حین بازي نباید به این سنگ دست یا سنگ دیگري برخورد نماید. در یک سمت بازیگر دست چپ خود را به صورت دروازه قرار می دهد و در سـمت دیگـر سـنگها را مـی اندازد با دست راست آنها را به طرف دروازه می زند. اگر موفق شد تمـام سنگها را بدون برخورد با شاه سنگبه دروازه وارد نماید و آنها را یکجا بقاپد بازي تمام می شود و او برنده معرفی می گردد.
7) 7لازم به توضیـح است به تمـامی مراحل فوق یک
کوماگفته می شود و در ابتداي امر قرار گذاشته می شود مبنی بر اینکه هر کس بـدون عیـب و نقص تعداد 10کوما را پشت سر بگذارد پیروز خواهد بود. در آن صـورت تعداد پنج قطعه سنگ اسم گذاري گردیده و روي دست رقیب گذاشته مـی شود.رقیب باید در یک آن دست را بالا برده و با ایجادخلاء ما بین دست و سنگها آنها را در هوا بگیرد.


25 . نام بازي:کی صندلی داره


هدف:تقویت چابکی وتمرکزوسرعت عکس العمل


تعدادبازیکنان:یک نفربیشترازتعدادصندلی ها


ابزارلازم:تعدادي صندلی


سن بازیکنان:7تا18سال


شکل بندي:دایره وار


شرح بازي:
دراین بازي نیمکت یاصندلی هاي کـلاس رابـه شـکل دایـره نزدیـک هـم مـی چینـیم. تعداددانش آموزان رابه گونـه اي انتخـاب مـی کنـیم کـه یـک نفربیشترازتعدادصـندلی هاباشد.باصداي دست یاگفتن کلمه شروع دانش آموزان شروع به دویدن بـه دورصـندلی هامی کنندزمانی که صداي دست مجددمعلم شـنیده شـددانش آمـوزان بایدسـریع روي صندلی هابنشینندهرکس که بدون صندلی بماندازدورمسابقه خارج می شود.باخارج شدن هرفردازدورمسابقه یکی ازصندلی هاهم کم می شودتاجایی که تعدادصـندلی هابـه یـک عددبرسدکه دراین صورت هرکس زودترروي آن صندلی بنشیندبرنده بازي خواهدبود.


نکته:براي سخت ترکردن بازي میتوان -1تعداددانش آموزان را2یا3نفربیشترازتعدادصـندلی هادرنظرگرفت.


-2معلم می تواندبنابرهدف خود)مثلاتقویت عضلات پشت ساق پاباحرکت لی لی یاجفت
پاویاکلاغ پر(ازدانش آموزان بخواهدبه جاي دویدن معمولی ازاین حرکات براي چـرخش
به دورصندلی هااستفاده کنندویابراي جذاب ترشدن بازي درضمن انجام این حرکات یک
جمله ورزشی یایک جمله خنده دارراتکرارکنند وگه گاه جهت مسیردویدن تغییرکنـدقابل
توجه است که بااضافه کردن این حالات به بازي اهداف این بازي بهترتقویت می شود.

26 . نام بازي: عکس العمل با ضربه


هـدف : دقـت و هوشـیاري و بهبـود عکـس العمـل وهمـاهنگی عصـبی عضلانی؛تقویت قدرت شنیداري


تعدادبازیکنان:همه دانش آموزان کلاس


ابزارلازم:کتاب یامیزیاهروسیله دیگربراي تولیدصداهاي متفاوت


سن بازیکنان:7تا18سال


شکل بندي:دایره واربه صورت ایستاده


شرح بازي: مربی کتابی در دست می گیرد و با دست خود ضرباتی بر روي آن وارد می کند دانش آموزان می بایست با شنیدن صدایی که از زدن دست مربی بر روي کتاب حاصل میشود یکی از دستان خود را بـالا ببرنـد و بـا صداي بعدي پایین آورند.مربی پس از چندبار تکرار این عمل ناگهان دست خود را در فضا و در نزدیکی دفتر بدون حرکت ثابت نگه میدارد.مسلم است که در چنین حالتی صدایی شنیده نمیشود ولی عـده اي از دانـش آمـوزان اشتباها از خود عکس العمل به خرج داده و دست خود را حرکت میدهند.


نکته:براي سنجش میزان هماهنگی عصبی عضلانی وقدرت شنیداري وتقویت آن می توان بازي رابه این صورت مشکل ترکردکه باشنیدن صداي سـوت ســرخودراتکان دهیدویاباشــنیدن صــداي کوبیــدن خودکاربــه میزپــاي خودرااززمین بلندکنیدوباشنیدن صداي دست یک حرکت بشین پاشوراانجام دهید.

27 . نام بازي : شهر مجسمه ها


هدف: کنترل و بهبود تعادل، تقویت آمادگی جسمانی ،تقویت تمرکزودقت


تعدادبازیکنان:گروه هاي چندنفره یاهمه کلاس


ابزارلازم:وسیله اي نیازنیست.


سن بازیکنان:7تا18سال


شکل بندي:به دلخواه معلم


شرح بازي: دانش آموزان به طور دلخواه هرکدام یک حرکت ورزشی را از خود نشان می دهند. ناگهان معلم فرمان ایست می دهد و همـه موظفنـد در همان حالت خود بی حرکت بایستند. خنده و یا حرکت باعث اخراج بازیکن از بازي می شودهمچنین درهرباردانش آموزان بایـدیک حرکـت ورزشـی جدیدازخودنشان دهنددرصورت تکراري بودن حرکات ازبازي حذف مـی شوند. بازي تا مشخص شدن نفر نهائی ادامه می یابد


28 . نام بازي: جایزه


هدف : تقویت نیروي عضلانی دانش آموزان-ایجادهیجان ونشاط


تعدادبازیکنان:همه دانش آموزان


ابزارلازم:چندورقه کاغذجهت پیچیدن دورجـایزه یاچندجعبـه مقوایی،یـک عددجایزه(ترجیحا کتاب)


سن بازیکنان:7تا18سال


شکل بندي:ندارد


شرح بازي: مربی با در دست داشتن یک بسته کاغذپیچی شده نسبتا بـزرگ وارد کلاس می شود. او تمامی دانش آموزان را شماره گذاري کرده و اظهار میدارد که جایزه داخل بسته از آن کسی است که اعمال درخواستی نوشـته شده در لابلاي پوشش هاي جایزه را به خوبی انجام دهد. سـپس لایـه هـا یکایک باز می شود. معمولا بر روي هر لایه فرمانی نقش بسته است. از قبیل:
همه افراد گردن خود را نرمش دهند، یا شخص شماره ، 18پنج بار شنا برود
یا فلان شخص شیرینکاري بخوصی را اجرا کند. در خاتمه، جایزه می تواند
کتابی باشد که متناسب با سن دانش آموزان است.


29 . نام بازي : خط روي خط


هدف:تقویت قدرت انفجاري عضلات پشت ساق پا


تعدادبازیکنان:درگروه هاي 5نفري


ابزارلازم:گچ ؛سوت


سن بازیکنان:7تا18سال


شکل بندي:به صورت خطی


طریقه ي اجرا:


معلم در کلاس با گچ یک خط راست می کشد وازدانش آموزان می خواهد در یک صف کنار یکدیگر بایستند . بعد پایین خط و بالاي خط و روي خط را براي آنها مشخص می کند . پس از آن به دانش آموزان می گوید اگر یک بار صداي سوت را شنیدید همه به صورت جفت پاروي خط بپریـد، اگـر دوبار صداي سوت را شنیدید بالاي خط و اگر سه بـار صـداي سـوت را شنیدید ، همه پایین خط بپرید. در دفعات اول معلم یک سوت مـی زنـد و خودش می گوید روي خط . دو سوت می زند و می گوید بالاي خط و …
پس از چند بار تمرین معلم فقط سوت می زند و بچه ها باید عمل کنند . در مرحله ي آخر بازي معلم سوت ها را به صورت هاي نامرتب به صدا در می آورد و دانش آموزان باید عمل کنند.
نکته:براي ایجادتنوع دربازي می توان حرکت جهش رابه صورت لی لی هم انجام داد.


30 . نام بازي : قرقره پیچ


هدف: سرعت عکس العمل و بهبود سرعت عمل،تقویت عضلات انگشـتان


دست وعضلات کف دستی


تعدادبازیکنان:به تعدادداوطلبین


ابزارلازم:طناب،یک آجر،یک عددپارویاجارو


سن بازیکنان:9تا18سال


شکل بندي:به صورت انفرادي یاگروهی


شرح بازي:
یک سر طناب را محکم به دور آجر ببندید و آن را گره بزنیـد . سـر دیگـر طناب را محکم به وسط دسته پارویا جار بسته و گره بزنید . پارو و آجري را که با طناب به آن بسته اید روي زمین بگذارید . یـک دانـش آمـوز بـا دوستش کنار آن قرار می گیرد درست مانند حالت وزنه برداري . معلـم از یک تا سه می شمارد دانش آموزان خم شده و دو طرف دسته پارو را گرفته طوري از زمین بلند می کنند که طناب وسط پارو قرار بگیـرد . بـا شـنیدن صداي شروع کن یا سوت معلم دانش آموزان شروع به پیچیدن طنـاب دور
دسته پارو می کنند کسی که سریعتر بتواننـد تمـامی طنـاب را دور دسـته بپیچاند برنده بازي است . معلم می تواند این کار را همزمان براي یک گروه چند نفري نیز انجام دهد .


31 . نام بازي : کتاب و پارو


هدف: بهبود تعادل در دانش آموزان ،انعطـاف عضـلات پشـت پا،تقویـت عضلات دست


تعدادبازیکنان:به تعدادداوطلبین


ابزارلازم: کتاب،پارو


سن بازیکنان:9تا18سال


شکل بندي:به دلخواه به صورت انفرادي یاگروهی


شرح بازي:
پاروي کوچک و سبکی را بردارید . آن را طوري روي زمین بگذاریـد کـه دسته ي پارو به طرف دانش آموز باشد . یک کتاب بزرگ روي قسمت پهن پارو بگذارید .دانش آموز پاها را جفت کرده در حالت خبر دار رو به پارو بایستد . بدون آنکه زانوها را خم کند . با شنیدن صداي سوت دانش آموز با یک دست شروع به بالا آوردن کتاب می کند زمان انجام کـار توسـط داور بازي ثبت می شود . این بازي بصورت رقابتی بین دانـش آمـوزان کـلاس انجام میگردد. کسی که در کمترین زمان بتواند کا ر را به پایان برساند برنده
بازي است .


32 . نام بازي : نخود چی


هدف : افزایش دقت و سرعت عمل ،تقویت عضلات پا ،تقویت چابکی


تعدادبازیکنان:درگروه هاي 5نفره


ابزارلازم:گچ


سن بازیکنان:9تا18سال


شکل بندي:به شکل مربع


شرح بازي:


چهار دایره در چهار گوش یک مربع با فاصله 2تا 3متري روي زمین کشیده می شود . در هر دایره یک نفر قرار می گیرد . یک نفر از بازیکنان به عنوان نخودي در وسط مربع می ایستد و قصد دارد که دایره یکی از بازیکنـان را تصرف کند .به همین دلیل در حالی که دست می زند و می خواند ): نخود ،نخود ، هر کی بره به جاي خود ( بازیکنان باید سریع جاي خود را بـاهم عوض کنند. و نخودچی باید از فرصت استفاده کـرده و جـاي یکـی از آنـان را بگیرد و بازیکنی که دایره ندارد نخود چی می شود و بازي همچنـان ادامـه مـی یابد .

1) بازکنان می توانند از هر طرف جاي خودرا با یکدیگر عـوض کننـد
2) هر بازیکنی که بیش از ده ثانیه در دایره خود ثابت بماند باید جـاي خـود را بـا نخودچی عوض کند .

3) این بازي بین ده تا پانزده دقیقه ادامه پیدا می کند .
4) در پایان کسی که نخود چی نشده یا کمتر جاي خود را از دست داده باشد برنده
بازي خواهد بود .


نکته:براي تقویت قدرت انفجاري عضلات پشت ساق پا می توان ازحرکات لـی لی وجفت پریدن جهت عوض کردن مکان استفاده کرد.

33 . نام بازي : راه رفتن با کتاب


هدف : بهبود بخشیدن تعادل و سرعت عمل


تعدادبازیکنان:به تعدادداوطلبین


ابزارلازم:کتاب یاهرشی دیگري که روي سرقراربگیرد


سن بازیکنان:9تا18سال


شکل بندي:به دلخواه می توان مسیرحرکت رامارپیج اننتخاب کرد.


شرح بازي:
در داخل کلاس یک خط شروع و پایانی مشخص کنید دو دانـش آمـوز در محل خط شروع قرار بگیرند و یک کتاب بالاي سر آنها قـرار دهیـد ، بـا شنیدن صداي صوت معلم هرد و نفر به سمت خط پایان حرکت می کنند در صورت کم بودن طول مسیر می شود آن را به صورت رفت و برگشت اجرا نمود . کسی که زودتر به خط پایان برسد برنده بازي است .



  34 . نام بازي :مسابقه پنالتی


هدف: افزایش دقت تمرین مهارت بغل پا در فوتسال


تعدادبازیکنان:همه دانش آموزان


ابزارلازم:یک توپ (ترجیحاکوچک)،یک صندلی


سن بازیکنان:7تا18سال


شکل بندي:ندارد.


شرح بازي:
دانش آموزان کلاس را با توجه به تعداد آنها به تیم هاي مختلف تقسیم می کنیم و از نفرات هر تیم می خواهیم تا برا ي تیم خود یک اسم انتخاب کنند . اسامی تیم ها را روي تخته کلاس یاداشت می کنیم. از پایه یک صندلی به عنوان دروازه استفاده می کنیم . صندلی را در انتهاي کلاس قرار می دهیم و در فاصله 4تا 5متري نقطه پنالتی را مشخص می کنیم . بر اسـاس قرعـه
تیم ها شروع به پنالتی زدن بصورت ضربه بغل پا می کنند .در صورت زدن گل صحیح به تیم یک امتیاز تعلق گرفته و توسط داور روي تخته ثبت مـی شود . در پایان جمع کل امتیازات هر تیم که بیشتر باشد به عنوان تیم برنده کلاس اعلام می گردد.