[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]انواع تکالیف درسی[/stextbox]
1- تکاليف تمريني
اين نوع تكاليف، قديمي ترين ورايج ترين تكاليف درسي در مدارس هستند. معمولاً به صورت كتبي و براي تثبيت يادگيري به روش تكرار و تمرين اجرا ميشود.
مثال :
شمارهي تلفن مدرسه
فرزندم با اعدادي که ياد گرفته اي جاي خالي را پر کن
شمارهي تلفن منزلتان ………..
شمارهي تلفن دايي …………
شمارهي تلفن خاله …………
شماره ی تلفن عمه ………….
شمارهي تلفن عمو ………….
حالا به اين سؤال جواب بده
کدام عددها در شمارهي تلفن ها تکرار شده است؟
شمارهي تلفن ها چند رقمي است؟
حالا يک شمارهي تلفن براي خودت درست کن؟
2- تکاليف آماده سازي
اين گونه تكاليف بيشتر براي درس هاي روزهاي بعد به كار ميرود. مثلاً اگر قرار است هفته ي آينده، درس گياهان تدريـس شـود شما ميتوانيد از پيش به دانشآموزان خود بگوييد كه بخش گياهان را ورق بزنند يا اين كه تعدادي برگ يا دانهي گياهان را جمعآوري کنند و به كلاس درس بياورند و يا تكاليفي شبيه اين را اجرا کنند. شما با اين كار درآنها براي فهم درس جديد آمادگي ايجاد كرده ايد.
يک نمونه تکليف آمادگي
فرزندم، به کمک مادرت گياهاني را که براي درست کردن غذا در خانه استفاده ميکني روي اين کاغذ (داخل شکل قابلمه ) بچسبان و به کلاس بياور.(گياهاني که نمي تواني خودشان را در قابلمه بچسباني، نقاشي آنها را بچسبان)
فايدهي يکي از گياهان را از مادرت بپرس و اينجا بنويس.
3- تکاليف امتدادي و بسطي
اين نوع تكالــيف شاگردان را از سطح كلاس بالاتر ميبرد و دانش و مهارت و تجربهي آنها را توسعه ميدهد. اين تكاليف ميتواند به صورت پروژه به دانشآموزان، ارائه شود. مثلاً به دانشآموزان گفته شود كه در كتابخانه كتابي دربارهي سنگ ها پيدا كنند و قسمت هايي از آن را به كلاس ارائه دهند.
محقق کوچکم! مي داني در قرآن نام حيوانات زيادي برده شده است.
از بزرگترها در مورد اين اسمها سؤال کن.
– شکل چهار حيوان را بکش، نام آنها را بنويس و به اين پرسشها
جواب بده:
– اين حيوان در کجا زندگي مي کند؟
– چه مي خورد؟
– چگونه حرکت مي کند؟
4- تکاليف خلاقيتي
معلم با ارائه ي اين نوع تكاليف دانشآموزان را وادار مي كند با روش و راه جديدي كاري را عملي سازند يا اثر كاملاً جديدي از خود ارائه دهند. در درس هنر و بنويسيم اين تكاليف جايگاه خاصي دارد.
مثال : تکليف خلّاقيّتي
فرض کنيد از يک داروخانه دارويي گرفته ايد که با خوردن
آن نامرئي(ناپديد) مي شويد. اکنون داستاني را در چنين
حال و هوايي تعريف کنيد و درآن کارهايي را که هنگام
نامريي شدن انجام مي دهيد بنويسيد.
5- تکالیف ترمیمی
طراحی فرصت یادگیری جدید برای دانش آموزانی است که نیاز ویژه ی آموزشی دارند و این نیاز آموزشی ویژه با مطالعه ی عملکرد دانش آموز و تحلیل و تفسیر خطاها و موفقیت هایش شناخته می شود و معلم بر اساس شناختی که از چگونگی ضعف دانش آموز به دست آورده تکالیف مناسبی را برای جبران ضعف او طراحی می کند.
تکاليف درسي، اگر به خوبي طراحي و اجرا شوند، هم ميتوانند موجب بهبود و توسعهي مهارتهاي دانشآموزان شوند و هم منبعي براي ارزشيابي از پيشرفت دانشآموزان باشند. اين نكته در ارزشيابيِ کيفي توصيفي بسيار مهم است.
سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم
ما در زمینه درب های ضد سرقت و ضد حریق فعالیت می کنیم.خوشحال میشوم از وبسایت ما دیدن کنید
سلام و رحمت☘️?️
نویسنده این متن چه کسی هست
یا از کدوم مقاله یا کتابه؟?