انواع تکالیف درسی

بازدید: 5747 بازدید

انواع تکالیف درسی

 

 

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]انواع تکالیف درسی[/stextbox]

 

 

 

۱- تکالیف تمرینی

   

   این نوع تکالیف، قدیمی ترین ورایج ترین تکالیف درسی در مدارس هستند.  معمولاً به صورت کتبی و برای تثبیت یادگیری به روش تکرار و تمرین اجرا می‌شود.

   مثال :

 

 شماره‌ی تلفن مدرسه

فرزندم با اعدادی که یاد گرفته ای جای خالی را پر کن

شماره‌ی تلفن منزلتان             ………..

شماره‌ی تلفن دایی                 …………

شماره‌ی تلفن خاله                  …………

شماره ی تلفن عمه                ………….

شماره‌ی تلفن عمو                ………….

حالا به این سؤال جواب بده 

کدام عددها در شماره‌ی تلفن ها تکرار شده است؟

شماره‌ی تلفن ها چند رقمی است؟

حالا یک شماره‌ی تلفن برای خودت درست کن؟

  

   ۲-  تکالیف آماده سازی

 

این گونه تکالیف بیش‌تر برای درس های روزهای بعد به کار  می‌رود. مثلاً اگر قرار است هفته ی آینده، درس گیاهان تدریـس شـود شما می‌توانید از پیش به دانش‌آموزان خود بگویید که بخش گیاهان را ورق بزنند یا این که تعدادی برگ یا دانه‌ی گیاهان را جمع‌آوری کنند و  به کلاس درس بیاورند و یا تکالیفی شبیه این را اجرا کنند. شما با این کار درآن‌ها برای فهم درس جدید آمادگی ایجاد کرده اید.

 

‌ یک نمونه تکلیف آمادگی

 

   فرزندم، به کمک مادرت گیاهانی را که برای درست کردن  غذا در خانه استفاده می‌کنی روی این کاغذ (داخل شکل قابلمه ) بچسبان و به کلاس بیاور.(گیاهانی که نمی توانی خودشان را در قابلمه بچسبانی، نقاشی آن‌ها را بچسبان)

    فایده‌ی یکی از گیاهان را از مادرت بپرس و این‌جا بنویس.  

      

۳- تکالیف امتدادی و بسطی

 

    این نوع تکالــیف شاگردان را از سطح کلاس بالاتر می‌برد و دانش و مهارت و تجربه‌ی آن‌ها را توسعه می‌دهد. این تکالیف می‌تواند به صورت پروژه به دانش‌آموزان، ارائه شود. مثلاً به دانش‌آموزان گفته شود که در کتابخانه کتابی درباره‌ی سنگ ها پیدا کنند و قسمت هایی از آن را به کلاس ارائه دهند.

   محقق کوچکم! می دانی در قرآن نام حیوانات زیادی برده شده است.

   از بزرگ‌ترها در مورد این اسم‌ها سؤال کن.

  – شکل چهار حیوان را بکش، نام آن‌ها را بنویس و به این پرسش‌ها

   جواب بده:

   – این حیوان در کجا زندگی می کند؟

   – چه می خورد؟

   – چگونه حرکت می کند؟

 

 ۴- تکالیف  خلاقیتی

 

    معلم با ارائه ی این نوع تکالیف دانش‌آموزان را وادار می کند با روش و راه جدیدی کاری را عملی سازند یا اثر کاملاً جدیدی از خود ارائه دهند. در درس هنر و  بنویسیم  این تکالیف جایگاه خاصی دارد.

‌مثال :  تکلیف خلّاقیّتی

 

فرض کنید از یک داروخانه دارویی گرفته اید که با    خوردن

 آن نامرئی(ناپدید) می شوید. اکنون  داستانی را در چنین

حال و هوایی تعریف کنید و درآن کارهایی را که هنگام

نامریی شدن انجام می دهید بنویسید.

 

۵- تکالیف ترمیمی

 

طراحی فرصت یادگیری جدید برای دانش آموزانی است که نیاز ویژه ی آموزشی دارند و این نیاز آموزشی ویژه با مطالعه ی عملکرد دانش آموز و تحلیل و تفسیر خطاها و موفقیت هایش شناخته می شود و معلم بر اساس شناختی که از چگونگی ضعف دانش آموز به دست آورده تکالیف مناسبی را برای جبران ضعف او طراحی می کند.

   تکالیف درسی، اگر به خوبی طراحی و اجرا شوند، هم می‌توانند موجب بهبود و توسعه‌ی مهارت‌های  دانش‌آموزان شوند و هم منبعی برای ارزش‌یابی از پیشرفت  دانش‌آموزان باشند. این نکته در ارزش‌یابیِ کیفی توصیفی بسیار مهم است.