
آموزش نشانه م-فارسی اول دبستان
ابتدا تصویر بزرگ کتاب را در دید دانش آموزان قرار می دهیم و از آن ها میخواهیم که با اجازه گرفتن از معلم,هرآنچه را که می بینند بیان کنند.سپس از دانش آموزان میخواهیم تا در گروه هایشان با هم مشورت کنند و هر آنچه را که قبلا بیان نکرده اند,بگویند.
حال معلم از دانش آموزان میخواهد تا برای تصویر,داستانی تخیلی روایت کنند.یکی از دانش آموزان این کار را انجام میدهد.
کارت های آموزشی :
در این مرحله معلم کارتهای آموزشی کتاب( مداد,میز,نیمکت,مدرسه,مدیر,پرچم )را به دانش آموزان نشان میدهد و می پرسد که چه میبنند؟نشانه قرمز در کجا قرار دارد و چه صدایی دارد بچه ها نیز چند بار آن کلمه و صدای نشانه را تکرار میکنند.سپس یکی یکی جلو آمده و کارتها را روی تصویر بزرگ نشان می دهند.
در مرحله ی بعدی,دانش آموزان کارتهایی را که از قبل تهیه کرده اند( مانند موز,کرم,… )جلو آورده و نشانه های شبیه هم را به صورت ستونی می چینند.مثلا معلم کارت بز را بالا می چسباند هر دانش آموزی که کارتی دارد که نشانه ی قرمز آن شبیه نشانه ی قرمز این واژه است آن را زیر آن می چسباند.
شعر :
شعری را مانند نمونه انتخاب کرده و با همراهی دانش آموزان میخوانیم.
بچه ها جون سلام , سلام دارم براتون یک پیام
ما هستیم دو تا برادر غیر آخر و آخر
من م آخر هستم همیشه آخر هستم
دوستم مـ غیر آخر هیچ وقت نمیاد آخر
در زنگ نوشتاری
,نشانه را نوشته و از بچه ها میخواهیم تا جلو آمده و نشانه را بنوییسند.سپس به عنوان مثال کلمه ی مدرسه را نوشته و از آنها میخواهیم تا به آن دقت کنند و صداکشی و هجا بندی اش کنند.