
آموزش درس منظومه ی شمسی-علوم چهارم دبستان
کلیات :
در این فصل,به مطالعه ی ساختمان منظومه ی شمسی,ویژگی های اعضای آن سیستم و جزییات چرخش و تکامل زمین ماه می پردازیم.
فصل های مرتبط :
فصل های آسمان و سیاره ها و اجرام آسمانی و همه ی ویژگی های زمین و سیاره هایی که در آسمان شب قابل شناسایی اند.به این فصل مربوط می شود.
مباحث پیشنهادی :
سیاره ها,راکت ها,ماهواره ها,فصل ها,فضا و اکتشاف فضا از مباحث مورد تاکیدند.
یادگیری های اساسی :
_ یادگیری مستقل
_ کاربرد اعداد
_ تفکر نقاد و خلاق
هدف های یادگیری :
پس از پایان این فصل دانش آموزان باید بتوانند:
۱.حرکت زمین و ماه را توضیح و نمایش دهند.
۱_۱.واژه های گردش و چرخش را در ارتباط با زمین و ماه تعریف کنند.
۲_۱.چگونگی به وجود آمدن شب و روز در اثر گردش زمین را توضیح دهند.
۳_۱.چگونگی به وجود آمدن فصل ها در اثر گردش زمین به دور خورشید را توضیح دهند.
۴_۱.با به کارگیری مدلهایی,درباره ی چگونگی به وجود آمدن ماه جدید و ماه کامل تحقیق کنند.
۵_۱.ماه جدید و ماه کامل را در آسمان مشاهده کنند.
۶_۱.در مورد خسوف و کسوف (گرفتگی ماه و خورشید)توضیح دهند.
۲.منظومه ی شمسی را توصیف کنند.
۱_۲.اندازه ی زمین,ماه و خورشید را مقایسه کنند.
۲_۲.سیاره های موجود در منظومه ی شمسی را نام ببرند.
۳_۲.بعضی از ویژگی های هر سیاره را توضیح دهند.
۴_۲.سیاره های ناهید(ونوس),مریخ(مارس),و مشتری(ژوپیتر) را در آسمان یا نقشه ی آسمان مشخص کنند.
فعالیت های پیشنهادی :
فعالیت ۱ :
کره ی زمین تهیه می کنیم و در کلاس,آن را برعکس عقربه ساعت میچرخانیم(این جهتی است که زمین به دور محور خودش می گردد).به کمک یک چراغ قوه نور افقی به کره می تابانیم.هرقدر نور کلاس کمتر باشد,نمایش شب و روز واضح تر خواهد بود.
به کمک یک ماژیک یا چسب دو نقطه راروی کره تعیین می کنیم
(ترجیحا یکی از نقاط,شهری است که مدرسه ی ما در آن قرار دارد).سپس در همان حال که کره را می چرخانیم,از دانش آموزان میپرسیم که کدام شهر اول روشن می شود؟(نور چراغ قوه نشان دهنده ی نور خورشید است). وکدام نقطه در آخر روشن می شود؟
همین فعالیت را با شهر های دیگر در اروپا و آسیا مثل ژاپن و پاریس تکرار می کنیم.این فغالیت در نهایت به بحث در مورد اختلاف طول روز در قطب شمال و جنوب و همچنین اختلاف زمانی در نقاط گوناگون کره ی زمین منجر خواهد شد.
فعالیت ۲ :
در این فعالیت,دانش آموزان باید موجود زنده ای را که ویژگی های موجود زنده ی مورد نظر ما را دارد,بر حسب دانش ما و قابلیت های زندگی در سیاره ی مورد نظر ترسیم کند.
از دانش آموزان می خواهیم به صورت فردی و یا گروهی نمونه ای از یک موجود جاندار را که ممکن است در دیگر کرات منظومه ی شمسی زندگی کند,تهیه کنند.(عکس های بریده شده از روزنامه,پوستر و …).از آنها میخواهیم مشخصه های کره ی انتخابی خود را با موجود زنده ی مورد مطالعه در نظر بگیرند.
با طرح سوالهای زیر فعالیت را بسط توسعه می دهیم:
۱_منابع غذایی برای نمونه ی انتخابی چگونه تامین میگردد؟
۲_موجود زنده ی مورد نظر در درجه حرارت و ج کره ی انتخابی,چگونه به حیات خود ادامه می دهد؟
۳_نیروی جاذبه چه نقشی در رشد نمونه ی مورد نظر دارد؟
۴_نمونه ی مورد نظر چگونه حرکت می کند؟
۵_نمونه ی مورد نظر به چه پناهگاهی نیاز دارد؟
و سوالهای مشابه دیگر.