معرفی رشته دانشگاهی-داروسازی

بازدید: 983 بازدید
معرفی رشته-داروسازی
teach98.ir

معرفی رشته دانشگاهی-داروسازی

رشته داروسازی شاخه ای از علوم پزشکی است که به تولید و ساخت دارو،نحوه ی اثر دارو بر بدن،کم کردن بحران های بیماری زا و تامین بخش عمده ای از شیوه های درمانی برای سلامت جامعه می پردازد.

نکته ی حایز اهمیت این است که درصد قابل توجهی از عدم موفقیت در روند دارودرمانی، به نامناسب بودن کیفیت دارو،انتخاب نامناسب نوع دارو برای درمان و مهم تر از همه نحوه ی استفاده ی دارو توسط بیمار است. زیرا رژیم های خاص غذایی و هم چنین مصرف همزمان بعضی از دارو ها موجب تداخل درمانی و تضعیف یا تقویت اثر دارو ها در بدن میشوند. بنابراین اینجاست که اهمیت کار یک داروساز نمایان میشود تا با ساختن داروی با کیفیت و تعیین نحوه ی استفاده ی دارو توسط بیمار و همچنین تداخل های دارویی از شکست در روند درمانی جلوگیری کند.

 وظیفه ی اصلی یک داروساز

ارایه ی خدمات دارویی، اطلاع رسانی بیماران از نحوه ی مصرف دارو،و هم چنین تولید و بهبود کیفیت دارو است. و این بر خلاف باور عمومی است که وظیفه ی داروساز فروش دارو در داروخانه است.

آشنایی با دروس دانشگاهی رشته ی داروسازی

حداقل طول رشته ی دکترای عمومی داروسازی ۶ سال است.که شامل ۲۰۹ واحد درسی اختصاصی و عمومی است.

دروس پایه در این رشته همپوشانی زیادی با دروس پایه ی رشته ی پزشکی دارد. درس های این رشته را میتوان به دو بخش دروس پایه و دروس تخصصی تقسیم کرد .

که دروس پایه شامل مواردی از جمله : انگل شناسی ،میکروب شناسی ،قارچ شناسی، شیمی آلی ، شیمی عمومی و تجزیه و….

دروس اختصاصی از جمله:فارماکولوژی ، میکروب شناسی دارویی،گیاه شناسی دارویی، سم شناسی، کنترل میکروب دارویی، و روشهای دستگاهی و…

مهارت های لازم برای اشتغال در رشته ی داروسازی

همانگونه که ذکر شد یکی از مهمترین وجه تمایز داروسازی از سایر رشته های علوم پزشکی، کار تحقیقاتی فراوان در این رشته است. بنابراین علاقه مندان به کار تحقیق و پژوهش میتوانند این رشته را به عنوان آینده ی شغلی وتحصیلی خود برگزینند. لازمه ی موفقیت در این رشته ی تحصیلی تسلط و علاقه به درس شیمی است .بدیهی است که شیمی بخش جدایی ناپذیر از رشته ی دارو سازی است چه برای کار در داروخانه چه کار های تحقیقاتی.چون دارودرمانی بخش عمده روند درمانی در بالین است آشنایی با علوم پایه ی پزشکی نظیر فیزیولوژی ، آناتومی و زیست شناسی لازم است.

البته برای موفقیت در کار های پژوهشی ، ریاضی و فیزیک نیز نقش مهمی ایفا میکنند.

فرصت های شغلی و تحصیلی برای رشته ی داروسازی

این رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های علوم پزشکی خارج از کشور ارایه میگردد.و در ایران به در درو مقطع کترای عمومی وتخصص داروسازی عرضه میشود.

فارغ التحصیلان مقطع دکتری عمومی داروسازی به شرط داشتن معدل بالا،میتوانند در امتحان تخصص شرکت کنند. پذیرفته شدگان دوره تخصص میتوانند ببسته به گرایش تخصصی خود به کار تحقیقاتی در این زمینه بپردازند.

این رشته بازار کار خوبی دارد. چنانچه بیش از ۹۰% فارغ التحصیلان جذب بازار کار میشوند که قسمت عمده ای از آنها به کار در داروخونه ها روی می آورند . به طور کلی آینده شغلی این رشته را میتوان در چهار دسته تقسیم بندی کرد:

 

۱٫خدماتی(شامل کار در داروخانه به عنوان ناظر بر درستی کار نسخه پیچ وهم چنین اراِیه ی خدمات به بیماران)

۲٫مشاوره ای( شامل کار در داروخانه اطلاع رسانی از نحوه ی صحیح مصرف دارو و ارایه خدمات مشاوره به خود پزشک)

۳٫مدیریتی(شامل کار در صنایع دارویی و کارخانه های داروسازی)

۴٫پژوهشی(شامل کار در مراکز تحقیقاتی و کارخانه های داروسازی به عنوان تحقیق و توسعه فعالیت دارویی)

لذا علاوه بر داروخانه ها ، مراکز تحقیقاتی،کارخانه های داروسازی،کارخانه های لوازم آرایشی برای فارغ التحصیلان فرصت شغلی فراهم میکنند.

 

وظايف حرفه اي دانش آموختگان:

درنقش خدماتي مي توانند در:

۱) داروخانه شهري به عنوان مسئول که بر حسن اجراي امور نسخه پيچي و راهنمايي متقاضيان خدمات دارويي نظارت دارد، ارائه خدمات نمايد.

۲) داروخانه بيمارستاني به عنوان مسئول فني که بر حسن اجراي امور نسخه پيچي و تامين داروهاي بخش هاي مختلف بيمارستان و راهنمايي متقاضيان خدمات دارويي نظارت دارد، ارائه خدمت نمايند.

وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر:

 

پس از اخذ مدرک دکتراي عمومي دارو سازي به شرط داشتن معدل کل بالاتر از ۱۵، دانشجو مي تواند در امتحان دوره تخصصي شرکت کند. دانشجويان پذيرفته شده در دوره تخصصي بسته به گرايش تحصيلي خود،‌ واحدهاي گوناگون و متنوع ديگري را (تقريبا ۴۰ واحد) در سطح پيشرفته و تخصصي مي گذرانند که بخش عمده آن پايان نامه تخصصي است.
قبل از انتخاب پايان نامه تخصصي، دانشجو بايد در امتحان جامع تخصصي که در سطح کشور برگزار مي شود نمره قبولي را کسب نمايد.
سرانجام پس از نگارش و دفاع از پايان نامه به اخذ مدرک دکتراي تخصصي (P.h.D) نايل مي آيد.

رشته هاي تخصصي دارو سازي

که در حال حاضر در داخل کشور ارايه مي گردند عبارت است از: شيمي دارويي، دارو سازي، مفردات پزشکي، راديو فارماسي، فارماکولوژي، مواد خوراکي و آب شناسي، فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي، دارو سازي بيمارستاني، فرآورده هاي بيولوژيک، زهر شناسي. علاوه بر رشته هاي ياد شده، فارغ التحصيلان رشته دارو سازي عمومي مي توانند در تخصص هاي علوم پايه پزشکي نظير: بيو شيمي، ‌انگل شناسي پزشکي، ميکرب شناسي پزشکي، فيزيولوژي، آمار حياتي، تغذيه، ايمونولوژي، ويروس شناسي و ژنتيک نيز شرکت نمايند.